Dominans och ledarskap

Sovit för mycket idag. Då blir det svårt att sova på natten. Vred och vände mig i sängen, med Mr H:s hand på min kropp och hans snarkningar i örat. Varför snarkandet? Normalt sett snarkar han inte, men den gången jag har svårt att sova fyrar han av snarkningar för kung och fosterland och i mitt öra dessutom.

Till slut gav jag upp. Lade mig på soffan med Lilla Besten bredvid mig och läste en bok.J a, det är snarare ett häfte än en bok: "Dominans och ledarskap fakta eller fantasi?" av Barry Eaton. Knappast någonting som var värt de 100 kronor jag lade ut på den. I korthet går det ut på att hunden inte alls är lik sin anfader vargen och därför inte kan förväntas reagera på samma sätt som den. Att hunden inte alls eftersträvar att dominera sin flock av människor. Hrm, kan inte förklara det hela men för mig var hela boken uppbyggd på en "intet-diskussion". Det var som inga nyheter, inget konstigt med den. Kanske hade den varit en revolution på 80-talet när man såg på hundar och hundfostran på annat sätt?

För mig är det naturligt att uppfostra hunden med "mjuka metoder". Skulle aldrig få för mig att sparka eller slå. Det känns också naturligt att försöka förstå vad som driver min lilla taxfröken och genom att utnyttja hennes naturliga behov/reaktionsmönster få henne att förändra sig med positiv feed-back. Inte skrämma henne till lydnad. 

Ingenting i boken varken förstärkte eller sänkte mina tankar kring hundfostran. Ja, jag vet inte. Sammanfattningsvis kan jag väl säga att har du svårt att sova en natt kan du ju använda tiden till någonting bättre än det här häftet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback