Ripa

Vi har knappt sett varandra den här veckan, Mr H och jag. Söndag-Onsdag jobbade han 49 timmar. Det var läge för att äta gott och dricka gott i kväll och bara vara tillsammans i lugn och ro. ( Så speciellt avancerade dryckesvanor har vi inte i den här familjen. En dricker Pepsi Max och den andra mjölk). Maten däremot var lite mer avancerad.

Brodern kom med två ripor i höstas. Oplockade och ej urtagna. Har dragit mig lite för det jobbet. Men nu var det dags. Flådde dem. Det gick lättare än förväntat. När jag tagit ur dem tröttnade Mr H på mig med orden: Lägg av nu, doktorn. Vaddå? Jag skulle ju bara visa honom trachea bifurkationen och få honom att känna på tracheas broskringar. 

Länge sedan jag åt ripa. Så länge sedan att jag inte kom ihåg hur det smakar. Var rädd att det skulle vara som duva (jag har fasansfulla minnen av söndagsmiddagar med duva när jag var liten. Stark viltsmak. Torrt, torrt, torrt! -  Vilket troligen beror på att man på den tiden gärna stekte saker till förbannelse. Så det var ordentligt tillagat).  Men, nej då. Det var riktigt gott. Receptet hittade vi på
www.menyse.com.

Helstekt duva/ripa (2 pers)

Det här behövs:
2 ripor, 6 skivor bacon, 10 enbär, 6 katrinplommon, salt & peppar, hushållssnöre

Till såsen:
1,5 dl steksky, 1,5 dl vatten, 1,0 dl grädde, kycklingfond, matlagningsmjöl, 10 vindruvor. Vi slängde dessutom i färska champinjoner som vi skurit i bitar.

Tillbehör:
Potatis
Vinbärsgelé

Förberedelser:
Flå fågeln, ta ur den. Salta, peppra in- och utvändigt. Vira bacon runt. Bind ihop benen med snöre. Skålla vindruvorna, skala dem och ta bort kärnorna.

Potatis: Skala och koka potatisen. Häll bort vattnet. Pressa eller mosa.

Fågel:
Hetta upp matfett i en gryta, bryn fågeln runt om. Häll på vatten så det täcker botten. Tillsätt krossade enbär och katrinplommon, champinjoner. Vi slängde dessutom i hjärta och lever i bitar. Efterstek under lock på medellåg värme, ca 15 minuter. Ta ur fågeln och låt den vila en stund.

Sås:
Sila, mät upp steksky. Vispa ner vatten, grädde och gelé. Låt småkoka i fem min. Tillsätt druvorna, champinjonerna (igen - fiska upp dem ur silen). Smaka av med fond, salt och peppar. Tillsätt ev stärkelsemjöl för tjockare sås, låt småkoka tre minuter.

Ps1. Förresten vann vi inte "På spåret" idag. Annars brukar vi ligga i tätstriden. Nu förlorade vi med några poäng. Det var Santiagos fel. Å andra sidan plockade denna Kandidat hem full pott på: knyppling, virkning och frivoliteter. Knyppeldyna och "frivolitetsgrunka/hylsa/eller vad det nu kan heta" fick jag av gammelfarmor när jag var liten. Dvs av mammas farmor som blev över 90.

Ps2. På seminariet idag fick Kandidaten en fin passning och kunde flika in till överkucku att vissa av Kandidaterna gråter av handledningen. Kommentaren togs först emot som ett skämt, men när överkucku och vicekucku fick klart för sig att kommentaren inte var avsedd att roa togs den emot med största allvar. Så vill de inte ha det. Enskilda läkare och hela orter undervisar inte längre pga att kandidaterna inte behandlats korrekt. Skönt att de tar det på allvar.

Kommentarer
Postat av: Mårr

Jamen puh vad bra, jag började bli riktigt orolig av dina tidigare inlägg och undrade om jag varit både blind och döv termin 8. Fick liksom inte intrycket att det INGICK förnedring och dumheter i kirurgkursen, även om klimatet bitvis var ett annat än på andra kliniker, jag tänkte att det låg lite i sakens natur.

Postat av: Lilla Mysan

Åh så skönt att de tar det på allvar! Det är annat än de gjorde på hästkirurgen - där fnös och hånskrattade de bara åt såna kommentarer. Någon av dem kläckte till och med att "om man inte mått riktigt dåligt under sin utbildning, blir man ingen bra veterinär" åt en kommentar som påpekade att vi studenter inte behandlades schysst. De tre veckorna på hästkirurgen var de tre värsta veckorna under hela utbildningen! Jag är så evinnerligt tacksam att det bara var tre veckor!
Bli frisk snart, jag vill F&S:a :-)

2008-02-09 @ 08:38:56
URL: http://lillamysan.diaryland.coml

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback