Sist jag ...

Sist jag jobbade natt var det extremt lugnt. Så jag ställde mig och bakade. Kalljästa frukostbullar, som fick jäsa i kylskåpet över natten. Snodde receptet på www.ica.se. Följde det inte slaviskt utan slängde i lite pomeransskal som kryddning och tog grövre mjöl. Sista omgången jäste lite dåligt. Gissningsvis var mjölet för grovt och tungt. Någonting att komma ihåg om ni ska prova! Det var fantastiskt gott att få nybakat bröd till morgonrapporten.

Receptet, för den som vill prova (10 st):
1/4 pkt jäst
2 dl kallt vatten
1 msk olja
1 dl grovt rågmjöl
4-5 dl vetemjöl, gärna special
sesamfrön till garnering

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Rör ut i lite av det kalla vattnet. Tillsätt resten av vattnet, olja, salt, rågmjöl och vetemjöl. Arbeta till en smidig deg för hand eller i maskin tills degen släpper bunkens kanter. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Dela degen i 10 bitar, Forma till avlånga, släta bullar och lägg dem på bakpappersklädd plåt. Täck plåten med bakduk och ställ i kylskåpet över natten.

Sätt ugnen på 250 grader. Ta fram plåten och låt den stå framme medan ugnen värms. Pensla bullarna med kallt vatten och strö över sesamfrön. Grädda mitt i ugnen ca 10 min. Låt svalna på galler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback