Det är skillnad på jobb och jobb

Bara några timmar kvar på helgpasset. Gör ytterligare ett i raden av 26-timmars pass. Det har varit fullt upp. Inte stressigt, men hela tiden att göra. Just nu är det människor som är ganska självgående som bor här. Det märks. Man ska inte tro att man som en i personalen påverkar stämningen så mycket, även om man försöker. Stället styrs av mänskliga relationer och människornas bagage. Är bagaget lätt och relationerna fungerar blir jobbet så mycket lättare.

Jag har haft tur som fått det här jobbet. Att det är att göra hela tiden tycker jag bara om, jag är ju här för att arbeta. Och det är sällan det är riktigt stressigt. Oftast hinner man med det som måste göras. Dessutom är det betydligt mindre slit än att vara undersköterska på medicin. Inte alls lika tungt. Och betydligt bättre betalt.

Inte blir det sämre av att jag fått inblick i världar och levnadsförhållanden  jag inte trodde fanns. Tyvärr sällan roliga-, trevliga-, lockande-, mysiga-, må-bra-världar. Men det lär man sig av. Lär sig att uppskatta sin egen ombonade och skyddade värld. Lär sig att förstå de andra världarna. Och säkert är det en kunskap att ta med sig till doktorsjobbet när det blir dags för det. 

Kommentarer
Postat av: Mårr

Otroligt värdefullt tror jag - att man liksom ser människorna bakom "titlarna" (arbetslös, ensamstående, missbrukande eller vad det än vara månde), fördomar kommer alltid att finnas men det är nog jättebra att förstå att alla inte alltid medvetet väljer de lägen de hamnat i, att det är långt mer mångfacetterat än så och att alla har sin egen historia.

2009-02-22 @ 14:52:45
Postat av: Helena och Justus

Härligt med ett extrajobb där du trivs så bra, och som du kommer att ha nytta av längre fram. Sådana perspektivskiften som du får där är nog nyttiga för alla att få.



Vilket makalöst bra minne du har! Hur sjutton kunde du komma ihåg smörjsprutan?!?! :-) Jag visade den lite i smyg här:
http://vitbalansen.blogspot.com/2008/08/med-huvudet-under-armen.html

Men nu ligger den i ett köksskåp i väntan på att få komma ut i lägenheten igen. Det kommer den att få göra, förr eller senare.



Klappa Lilla Bästen från mig och Juvelen!

2009-02-23 @ 12:10:24
URL: http://vitbalansen.blogspot.com/
Postat av: KD

Puh, vad bra att du svarade så snabbt. Nu behöver jag inte oroa mig för dess öden :-)

Faktum är att jag tycker den var vacker, det var väl därför det fastnade ... skulle inte klara en enda detaljfråga i övrigt från någon blogg whatsoever....

2009-02-23 @ 15:04:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback