Lugn helg

Helgen har varit lugn. Mr H har inte jobbat så efter min "vakennatt" på jobbet natten till lördag har vi gjort i princip ingenting. Jo, det vanliga då. Promenerat Besten, sovit, ja ni vet.

I julklapp fick vi önskade "fågelbord" av modern. Det är roligt att kika ut på gästerna då och då. Jag älskar ju naturen och dess invånare men också Mr H roas av att se vilka som gästar oss. Han har blivit värsta fågelskådaren och ropar när han ser något nytt: "Kom och titta! Vad är det för sort?"

Vi har haft påhälsning av fasaner, entitor (eller var det talltitor?), steglitsar, gråsparvar och pilfinkar och förstås talgoxar och blåmesar och några sorter till. De är alla välkomna, fast när kajorna kommer knackar vi på rutan och skrämmer bort dem. När det kommer en ny fågelsort försöker vi (läs: mr H) ta en bild. Tyvärr är det ju en glasruta emellan så alla bilder blir inte så bra.















Ps Igår såg vi flickan som lekte med elden. Bra, tror jag. Ni vet, jag har ju läst boken först. Behöver jag säga mer?

Kommentarer
Postat av: Annette

Ni har så trevliga intressen fåglar,hundar,sparkåkning, bilar,resor..

Jag gillar också fåglar fast mest rovfåglarna.

Jag har förstått att Fasaner finns det inga i Luleå

här vimlar det av dom. Förstår inte vad ni har emot kajor(ej den mänskliga varianten) det är jättetrevliga fåglar jag hade en tam sådan för några år sen. När jag var ute och promenerade kunde den sitta på min axel eller på rumpan på min dåvarande risenschnauzer. Om jag mötte någon bil höll dom på att köra av vägen.

2010-02-01 @ 18:44:59
Postat av: KD

En tam kaja? Nu är jag imponerad. Berätta mer! Ärligt talat, de tama skulle jag nog kunna förlika mig med ;-)

2010-02-01 @ 20:49:08
Postat av: Scylla

Men gud! Har du steglitser?!! Lyllos!

Postat av: Scylla

Och apropå kajor så får våra vara här och smaska bäst de vill. De och skatorna blir särskilt utfodrade. En tam kaja skulle jag också kunna tänka mig. Eller varför inte en korp :)

2010-02-01 @ 21:17:17
URL: http://havstroll.blogspot.com/
Postat av: Marie

It´s a jungle out there! :)

Jag vill också ha ett fågelbord! Hade talgbollar på fönsterblecket förra året, men då kom min mest näsan-i-blöt-läggande granne och gormade om att det får man inte, för de bajsar ner överallt. Suck.

2010-02-02 @ 00:29:39
Postat av: Annette

Angående tama kajan. Vi hade ett kajpar(ej tama) som bodde många år i våran skorsten på gästhuset.En dag hade en liten unge trillat ur boet och min dotter räddade den precis från kattorna. Vi matade och pysslade om den och även flygtränade med bra resultat. Vi försökte även återbörda den till föräldrarna men det gick inte.

Vi byggde ett ganska stort trähus och fäste på gaveln på ett av de vanliga husen där bodde "Maja"på nätterna och ingen katt kunde nå henne sen kunde hon flyga in och ut som det behagade. När vi åt frukost kom hon och satte sig på fönsterbrädan och knackade på rutan och ville in och om vi hade något fönster öppet flög hon in där för att sedan ibland komma promenerandes, hon flög aldrig inomhus. Om man ropade på henne ute kom hon direkt och hälsade landade antingen på huvudet eller axeln. Hon tyckte även om att följa med på ridtur med hästarna. Alla våra djur hemma vande sig vid Maja både katterna och hundarna hon t.om badade i hundarnas vattenskål med hundarna som publik. Tyvärr så försvann hon en dag vet ej vad som hände men kommer ihåg att grannen eldade halm och vinden låg på vårat håll om det kan ha betytt något. Hela familjen hade roligt med våran Kaja det finns många roliga händelser.

Hoppas du inte tycker jag tog för stor plats här nu.

2010-02-02 @ 12:40:05
Postat av: KD

Vilken härlig berättelse! Vad roligt att du delade med dig!

2010-02-02 @ 14:33:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback