Projektarbete

Man kan undra vad jag gör här hemma i flera veckor innan jobbet sätter igång. Latar mig? Näe, knappast. Jag pysslar och stökar undan sådant där som man måste göra allt emellanåt och som kan vara skönt att ha gjort när jag än en gång kan räkna mig till de arbetandes skara (som jag har längtat). Som att fixa här hemma, gå till tandhygienisten och ha en diskussion för att jag anser det vara överflödigt med röntgen varje år, åka till doktorn, scrappa, sköta det sociala livet, ta mig en tur hit och en dit. Dagarna fylls lätt. Men mest fylls de med projektarbete. Ett sådant, motsvarande fem gamla högskolepoäng, ska göras på läkarprogrammet och som många av kursarna har jag sparat mitt. Nu sitter jag med det och det ger mig ont i magen. Aldrig har jag varit så oinspirerad.

Egentligen är ämnet ganska så intressant. Handledaren är bra, i alla fall till största delen. Men, när hon kommer med kommentarer som att byta plats på x- och y-axeln i diagram, ett byte som inte fyller någon funktion och bara gör det hela mer svårläst då känner jag att jag vill ge upp. Noll och ingen inspiration kommer av sådant. Och projektarbetet måste vara klart för att mitt anställningskontrakt ska gälla. Känner mig ganska pressad just nu.

Mycket av motviljan bottnar i att vi inte fått någon som helst information om vilka krav som ställs på oss. Kraven är enligt handledaren höga - men vilka det är har man inte behagat berätta. Denna kandidat hävdar med envishet att projektarbetet är någonting man infört för att en person i lärarkåren ska ha jobb. Elakt? Jo. Sant? Kanske inte, troligen inte, men ingen rök utan eld. På företagsekonomin drillades vi i att skriva uppsatser. Vi drillades i innehåll, formalia, opponering, försvar. De kunskaperna gäller inte här, handledaren vill ha någonting helt annat. Jag kan köpa att det är så. Däremot kan jag inte köpa att vi inte fått kraven innan vi började, att vi inte lär oss ett enhetligt sätt.

Det är det sista som ska göras på läkarprogrammet och jag känner mer än någonsin att jag är färdig med det här. Måtte jag orka bita ihop och göra det sista som ska göras.

Kommentarer
Postat av: Lotta

I min värld låter det oerhört skumt att öht ha ett projektarbete EFTER att man är klar med utbildningen? Men vad vet jag... Förstår dock din frustration, irritation och oinspiration till fullo. (Blev mycket -ion där...)

Postat av: Marie

You can do it!

Vi fick heller inga anvisningar mer än de där ytterst formella om hur man ställer upp en redovisning och jada, jada - sen verkade det vara väldigt mycket upp till resp. handledare om vad som godkändes och jag har ingen aning om hur de andras såg ut.



(Lotta: Det är ingen som kräver att man gör det EFTER utbildningen, det finns tid avsatt under någon termin (glömt vilken) - men det är upp till en själv när man gör det, en del valde att jobba/läsa/göra annat under den tiden och ta projektarbetet efteråt.)

2010-02-08 @ 10:45:42
Postat av: Siv

Önskar jag kunde hjälpa dig på nåt vis, det där låter vedervärdigt :/



Jag är jätteglad att ni ändå ville åka hit en stund i går. Det var attans trevligt, and I loooove Besten :)

2010-02-09 @ 13:31:19
Postat av: KD

Hon loooooove dig med, det var uppenbart. Synd bara att Izzystackaren fick sitta fängslad medan vi var där. Trevligt var det! Tack för trevligt sällskap och god mat!

2010-02-09 @ 18:04:28
Postat av: KD

Vi fick inte ens de där formella, vad jag kan komma ihåg, Marie.

2010-02-09 @ 18:05:22
Postat av: Scylla

Bah, jag tror att det beror på att de tycker att DE ska ha projektarbeten, eftersom man skriver uppsats på universitetet. Bara för ATT. Och för att kunna säga att "VI på DEN HÄR utbildningsorten har FAKTISKT projektarbeten". Fast de har inte den blekaste aning vad de håller på med och kan således inte förmedla vad fan det vill ha ut av oss heller. På universitetet var det seriöst, tydligt och vetenskapligt. På KI var det ett SKÄMT. Eller snarare rent pinsamt.

2010-02-13 @ 19:05:07
URL: http://havstroll.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback