Om mjölkens symbolvärde

Jag är väl antagligen den enda i Sverige som inte har grepp om Stefan Sundström. När jag packade upp Mr H:s böcker ur flyttkartongerna hittade jag Sundströms "Om mjölkens symbolvärde - och andra betraktelser". Hade en vag känsla av att han egentligen är musiker men fick googla för att lära mig mer. Hoppas han är en bättre musiker än författare. Boken är tydligen samlade krönikor som han ursprungligen skrev för ECT. Jag förstår den inte. Vad är syftet? Varken tankeväckande, underfundigt, skrämmande, oroande eller skrattväckande.

Språket är uselt. Jag är stavnings- och skriftfascist. Det märks inte när jag skriver bloggen, det går för fort och sällan korrekturläser jag. Andras blogginlägg ställer jag inte heller några krav på. Bloggar är och förblir för mig ett "stundens hjälpmedel". De får vara "fort och fel". Men, en bok! Näe, det är inte acceptabelt med stavfel eller att man använder hon istället för henne eller mig istället för jag, vart istället för varit. Människan må vara stockholmare, men jag klarar inte av att läsa böcker där man skriver som man pratar.

All kritik till trots så finns det ändå någonting gott att finna. Kristina Lugns förord. Jag tror jag ska försöka mig på hennes böcker istället.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Mitt "grepp" om sagde man är också tämligen uselt. Boken har jag inte hört talas om, men uppenbarligen inte missat särskilt mycket.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback