Pizza - 4 personer

Ännu ett recept från min gamla hemkunskapbok, Hemkunskap 2. Egentligen finns det väl mer spännande och bra pizzarecept och jag borde väl byta, men det här känner jag mig komfortabel med.

Grunddeg:
1,5 dl mjölk
25 g jäst
1,5 tsk salt
1,5 msk olja
4-4,5 dl mjöl

Rör ut jästen i 37-gradig mjölk. Rör ner salt, olja, mjöl. Arbeta degen slät och jämn. Dela i fyra delar. Tryck eller kavla ut den till runda kakor ca 0,5 cm tjocka. Låt jäsa 10-15 minuter. Ha på fyllningen, grädda i 250 grader ca 15 minuter.

Förslag på fyllning 1:
4 stora skivade tomater, 200 g rökt korv, 2 krm rosmarin, 200 g ost

Förslag på fyllning 2:
1/2 dl tomatketchup, 3 dl riven ost, 1 brk champinjoner, olja, 1 krm dragon, 0,5 tsk salt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0