Lyxig lax med täcke av cashew och vitlök

Den här laxrätten som jag hittat i "Stockholm City" är en favorit här hemma. Egentligen är det väl dumt att lägga ut receptet här för troligen kommer vi bjuda alla gäster vi får de närmsta tre åren på just den här laxen. Och med receptet här lär det väl knappast bli en överaskning. Här kommer det ändå, det är beräknat för fyra personer:

Fisken:
4 bitar skinn- och benfri lax
2 msk smör
1 tsk salt
1 krm nymalen svartpeppar

Till den ljumma potatissalladen:
750 g små potatisar
200 g grön färsk/fryst sparris
3-4 salladslökar
3 msk olivolja
1 msk honung
1 msk pressad lime
2 msk äppelcidervinäger
1 tsk salt
2 krm nymalen svartpeppar
1 kruka ruccolasallad

Nöttäcke:
50 g cashewnötter (vi tycker det fungerar bäst med rostade och saltade)
1-2 vitlöksklyftor
2 msk rumsvarmt smör
2 msk sweet chili sauce
1 tsk rivet limeskal

Tillbehör:
Limeklyftor

Gör så här:
Potatissalladen:
1. Borsta potatisarna och koka i lättsaltat vatten. Låt svalna något och skär i bitar.
2. Skölj och skär bort nedersta delen på sparrisen. Är den färsk bör den förvällas 2-3 min. Ansa och strimla löken, skär i bitar. Stek lök och sparris i 1 msk av oljan i en stekpanna i 2 min. Blanda ner i potatisen.
3. Blanda resterande olja, honung, limesaft, vinäger, salt och peppar. Häll över potatisblandningen. Strö över ruccolasallad.

Lax:
4. Sätt ugnen på 250 grader. Hetta upp 1-2 msk smör i en stor stekpanna. Salta och peppra laxen. Stek den i stekpanna, 2-3 min på varje sida.

Nöttäcke:
5. Hacka nötterna grovt. Skala och hacka vitlöken. Blanda nötter, vitlök, smör, sweet chili och limeskal.
6. Fördela blandningen på fisken och ställ högt upp i ugnen 1-2 min för att den ska få fin färg.

Servera fisken med potatissalladen och en limeklyftor.
En tysk riesling, torr eller halvtorr, passar perfekt till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0