Tandoorifilé med ugnsbakade grönsaker (4 port)

Ett recept från Step-In i Luleå. Kanongott!!! Jag serverade saffransris till, men det behövs absolut inte. Rotfrukterna räcker gott.

Ingredienser:
600 g fläskfilé
1 dl yoghurt, 3 %
1 msk tandooripasta/krydda
1 tsk salt

6 morötter i bitar
1 stor kålrot i bit
2 små burkar vattenkastanjer
2 små burkar bambuskott
1 stor burk ananasringar
2 röda lökar i klyftor
2 msk olja
1-2 msk curry
3 msk mango chutney
1,5 tsk salt

Sås: 2 dl avrunnen mild, naturell yoghurt, 3 %
1 krm salt + 1 krm svartpeppar
ev en liten pressad vitlökskrydda

Gör så här:
1. Blanda samman yoghurtsåsen och ställ kallt.

2. Blanda yoghurt m tandoorikrydda och salt. Klappa in filén m kryddblandningen och lägg den på bakplåtpapper en en ugnssäker form. Sätt in en stektermometer och stek längst ner i ugnen till 75 grader eller ca 30 min.

3. Lägg rotsakerna på bakplåtsduk/bakplåtspapper i långpannan. Ringla över olja, salta peppra, krydda m curry. Rör om och stek i övre delen av ugnen i 225 grader i 15 min. Ta ut och tillsätt resterande grönsaker. Blanda om och stek i ytterligare 15 min. Rör ner mango chutney och servera med filén, yoghurtsåsen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0