Rabarbersalsa

Serverades det här som tillbehör till laxen i somras. Gott!

Salsa

400 g rabarber
0,5 st rödlök, liten
1 tsk rapsolja
2 msk råsocker
1,5 msk dijonsenap
1 msk lime, pressad
1 tsk salt
1 knippe basilika
  tillbehör:, färskpotatis, sallad, limeklyftor



Tillagning

Salsan kan serveras antingen varm eller kall till röding. Den passar även bra till andra feta fiskar, kyckling eller kalkon. 

1. Blanda socker, salt och vitpeppar. Strö det över rödingens köttsida. Låt stå ca 15 min.
2. Ansa och skär rabarbern i små bitar. Skala och finhacka rödlöken.
3. Hetta upp oljan i en stekpanna. Fräs rabarbern på medelvärme tills den börjar mjukna, ca 2 min. Tillsätt sockret och låt fräsa med tills det smält, ca 3 min. Ta stekpannan åt sidan och rör i rödlök, senap, limesaft och salt. Hacka basilikan och vänd ner den i salsan.
4. Pensla rödingen på båda sidorna med oljan. Stek fisken med skinnsidan ner ca 3 min i en het stekpanna, gärna med släpplättbeläggning. Vänd och stek 1 minut på andra sidan. Servera rödingen med salsan, färskpotatis, sallad och limeklyftor.

Tror att ursprungsreceptet kommer härifrån.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0