Varm getostsallad - 4 port

För länge sedan fick jag boken "mitt i Maten". Har ännu bara provat på några få recept, just det här var en stor favorit som jag glömt bort i några år men kom på igen häromdagen.

Ingredienser:
4 skivor getost, ca 160 g
4 kantskurna skivor formfranska
2 dl urkärnade och skalade vindruvor
3 msk smör
2 msk balsamvinäger
salt, nymalen vitpeppar från kvarnen
1 ask machesallad
1 huvud ekbladssallad
gräslök

Till dressingen:
2 dl olivolja
1 dl balsamvinäger
salt, nymalen vitpeppar
1 nypa socker
1 msk vatten

Gör så här:
Blanda salladen, riv i små bitar, häll dressingen över, vänd runt. Fördela salladen på tallrikar.
Skär kanterna av brödskivorna, lägg en skiva getost på varje, värm 5-10 min i ugnen i 175 grader.
Fräs vindruvorna i smör i en panna, smaka av med balsamvinäger, runda av smaken med lite socker.
Lägg toasten på salladen, skeda över druvsåsen.
Dekorera med lite hackad gräslök.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0