Rabarberchutney

Vi har massor med rabarber, trist om de förfars tänker jag och blev glad när jag hittade ett recept på rabarberchutney i UNT, av alla tidningar. Riktigt gott tycker jag. UNT föreslog chutneyn till griskött och kyckling, men jag kan intyga att det fungerar fint till entrecote också.

Du behöver:
1 kg rabarber
2 röda äpplen
1 dl vatten, tänker jag skippa nästa gång, chutneyn blev för lös.
skal från en citron
1 msk mangocurry
3 dl socker
1 dl äppelcidervinäger
1 dl ljusa sultanrussin, kan uteslutas - det gjorde jag
lite salt

1. Tvätta rabarberstjälkarna, skala de grova så det inte blir trådigt, skär i 0,5 cm-bitar.
2. Tvätta äpplena, ta bort kärnhusen, låt skalet sitta kvar. Skär i tärningar.
3. Tvätta citronen. Skär bort det gula med en potatisskalare. Strimla fint.
4. Lägg allt i en gryta, låt koka 20 min utan lock. Chutneyn ska bli ganska fast i konsistensen, är den för tunn kokas den ännu en stund. Smaka av.
5. Lägg i väl rengjord burkar. Chutneyn håller länge om den förvaras svalt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0