Någon ska rullas i tjära och fjädrar

I går morse var det näst intill lynschstämning i föreläsningssalen. Första gången jag sett mina kursare lika irriterade över den tafatta administrationen som jag brukar vara. Det var dags att redovisa vårt arbete med hemtentamen i akutmedicin. Det började illa, informationen var bristfällig om vad som skulle göras när, var och hur. Dialogen som utspann sig mellan två kursare i kandidatrummet på kardiologen för några veckor sedan säger det mesta.
PTB sitter och kollar schemat och utbrister:
- "Va, ska vi ha hemtenta i akutmedicin? Det är provocerande"
Varpå A svarade:
- "Ja, jag fattar inte. Vi har ju inte läst någon akutmedicin"
PTB:
- "Det är just det som är så provocerande"

Sedan har det fortsatt i den stilen. Länge var det ingen som visste, var när och hur aktiviteten skulle gå till. Till slut kom informationen om när den skulle delas ut och när den skulle vara klar, bara för att ändras i sista sekund.

Inlämning dagen innan omtentan i mikrobiologi (en omtenta som drabbade fler än vanligt)och redovisning samma vecka som man har tenta i klinisk fysiologi. Varför sprida arbetsbelastningen?

Nåväl, kandidaterna skrev sina hemtentor och lämnade in dem och av någon anledning räknade vi med att presentera arbetet under fem minuter i grupperna vi var indelade i. Dagen innan redovisningen (dvs i måndags) råkade jag gå förbi våra fack på em och hittade återbördade och kommenterade hemtentor i allas fack. Dvs allas fack utom mitt. Knallade upp till kurssekreteraren (som faktiskt är den bästa jag stött på hittills. Snäll, trevlig, intresserad och otroligt service-minded) och undrade om jag inte var godkänd. Hon kontaktade ansvarig som lovade att före klockan tre lägga tentan i mitt fack. Det gjorde hon mycket riktigt med kommentaren "NB! Skickar du mail med viktig bilaga, skriv i mailet, att bilaga finns och att det är viktigt. Ursäkta, att jag missade det"
Gav rubriken "Hemtenta akutmedicin" och det lilla gemet som betyder bifogad fil ingen ledtråd alls? Plötsligt var det alltså mitt fel? Så j*¨ dumt att jag inte tänker kommentera det hela vidare.

Kursare K skickade mail till tentaansvarig på eftermiddagen och frågade hur redovisningen skulle gå till.  Hon fick ett svar på 15 rader, där det inte stod skvatt om vad vi förväntades göra under redovsningen. När kursare K skickade en kopia på mailet till mig insåg jag att K inte sett sin hemtenta med kommentarer. Mailade och berättade att den låg i facket och hon mailade hela klassen (jag måste lägga till mig på klasslistan) eftersom halva klassen inte ens befann sig på sjukhuset den dagen. Vad bra att inte informera om att hemtentorna kommer tillbaka rättade innan redovisningen dagen innan och att man förväntas justera tentan utifrån kommentarerna innan redovisningen!

Det var ingen lycklig skara kandidater som på morgonen, fem minuter innan vi började var och länsade sina fack för att upptäcka att presentationen skulle pågå i 20 minuter per man och att tentan skulle kompletteras med material som delades ut samtidigt som kommentarerna på hemtenta.

När vi sedan redovisade i grupperna var enda kommentaren min grupp fick av tentaansvarig  innan vi började att presentationen måste vara 20 minuter för att vi skulle bli godkända. Hallå? Är det så kvaliteten bedöms? Hur länge man pratar? Man kan alltså säga stekpanna i tjugo minuter och bli godkänd? Jaja, godkännandet överläts till gruppen och i min grupp pratade alla i tjugo minuter och fyllde det med bra innehåll. Jag är imponerad över mina kursares redovisningar. Det var otroligt lärorikt och intressant de sa. Detta trots den taffliga administrationen kring det hela. 

Kommentarer
Postat av: Mi

Alltså, den där utbildningen du går? Det verkar ibland som om det är första året de kör den (och att det är första året VARJE ÅR också..;)). Helt sanslöst, jag hade blivit nipprig och gått bärsärkagång!!

Postat av: Mårr

Jamen jisses, att de aldrig lär sig. (Gissa om jag varit med om det...) Hade ni också såna fantastiska ämnen som "bröstsmärta", rätt upp och ner? (Man kan rabbla 566 orsaker till bröstsmärta, liksom) Den där hemtentan var nog det mest ickelärorika under internmedicin, vill jag minnas.

2007-02-21 @ 17:00:45
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: Kandidat Dropp

Jodu, Mi! Du kan ju tänka dig hur det är för dem som går NYA läkarprogrammet på riktigt!!!!!
Om det ser ut så här när de har kört kurserna sedan dinosaurierna steg upp ur havet så kan man ju gissa sig till hur det ser ut när det verkligen är nytt.

2007-02-21 @ 18:24:10
Postat av: Kandidat Dropp

Jodå, Mårr! Jag åkte på just bröstsmärta. Du med?

2007-02-21 @ 18:26:25
Postat av: Mi

Påminn mig om att inte söka läkarprogrammet i Uppsala, om andan till vidare studier faller på... Eller är det kanske lika illa på Karolinska? (Erfarenheten från kurserna där var att det var rätt OK och välplanerat faktiskt).

2007-02-21 @ 18:43:52
URL: http://ingenjor.diaryland.com
Postat av: Siv

Tack. Du botade just en del av min längta-tillbaka-ångest :)

2007-02-21 @ 19:12:09
URL: http://semestersiv.blogsome.com/
Postat av: Lilla Mysan

Igenkänningsfaktorn är hög, som vanligt. Tyvärr

2007-02-21 @ 19:28:15
URL: http://lillamysan.diaryland.coml
Postat av: Kandidat Dropp

Karolinska är nog betydligt mer välstrukturerade, Mi. Å andra sidan säger ryktet att de varken välkomnar äldre studenter eller kvinnor. Hur sant det är låter jag vara osagt. Rykten uppkommer ju sällan för att göra gott .....

2007-02-21 @ 20:15:01
Postat av: Anonym

Står så gärna till tjänst, Siv :-)

2007-02-21 @ 20:15:27
Postat av: Kandidat Dropp

Är vi för gamla för det här, Lilla Mysan?

2007-02-21 @ 20:15:48
Postat av: Lilla Mysan

Jag, gammal? Hrumf?! :-D Just nu känner jag mig verkligen urgammal och urlakad :-|

Bröstsmärta ja... Vad sägs om en av våra tentafrågor från idag: slö hund med ascites, tachykardi, svag perifer puls, långsam crt. Vilka är dina diffdiagnoser, vad vill du göra för att få en diagnos och hur behandlar du en patient med var och en av dina diffdiagnoser? Förstå hur mycket man kan skriva!!! Man kan ju aldrig få mer än hälften rätt på en sån fråga. Bah!

För att inte tala om akutmedicinfrågan där man kunde få MINUSPOÄNG om man svarade fel. Om man är osäker på ett svar tjänar man alltså på att lämna blankt. Observera att det inte var en flersvarskryssairättalternativfråga. Hur korkat som helst. Bah, bah, trippelbah!

2007-02-21 @ 23:55:02
URL: http://lillamysan.diaryland.coml
Postat av: Kandidat Dropp

Sådana där minuspoängfrågor har de hittat på åt oss också. Bland annat patologitentan var nerlusad med dem. Jag undrar fortfarande varför. Vad är poängen?

2007-02-22 @ 03:34:35
Postat av: Mårr

Kan säga att de inte låter ett dugg mer nöjda på KI...det ligger nog i sakens natur att man blir galen på saker under så här långa utbildningar. Delvis.

2007-02-22 @ 07:32:54
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: Mårr

.....som varandes "vuxen", uppskattandes Ett Liv Utanför Studierna, är det väl bäst att tillägga.

2007-02-22 @ 07:33:30
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: Kandidat Dropp

Så är det nog, Mårr!

2007-02-22 @ 16:35:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback