När går omtentan?

Klinisk fysiologi, 2 poäng är snart över. På fredag är det tenta.
Borde inte ha jobbat 31 timmar i helgen. Borde ha läst.
Men, ska man inte kunna göra vad man vill med sin helg fast man är läkarstudent?

Under den här två-veckors kursen lade de in lite annat att göra, alltihop med dead-line före tentan i klinisk fysiologi. Alltså har jag prioriterat det andra.
Hemtentan i akutmedicin skulle in på onsdagen. Alltså jobbade jag med den måndag och tisdag förra veckan efter skolan. På torsdagen var det tenta i immunologi för några av oss. Ni vet, den där aptråkiga kursen med C-ANCA hit och P-ANCA dit. Alltså pluggade jag till den på onsdagen. En tenta är alltid en urladdning så på eftermiddagen krävdes vila.

Fredag, lördag och söndag tillbringades till största delen på jobbet. I måndags var jag på en lab som skulle ha varit i torsdags, men jag bytte grupp med en kursare som inte hade tenta. På kvällen förbereddes presentationen av hemtentan i akutmedicin. Jag var väl en av de få som råkade se att tentor med kommentarer blivit utdelade och visste att vi skulle prata i 20 minuter var - inte fem som vi alla trodde. I går kväll tog jag ledigt. Idag var det inläsningsdag och det har faktiskt pluggats flitigt på EKG (som är djävulskt klurigt). Tog mig en timme ledigt när rara grannen ringde och ville bjuda på nybakade semlor och kaffe. I övrigt är det näsan i böckerna som gällt. I morgon har jag laboration i skolan hela dagen. Jag har alltså läst ungefär åtta timmar på den här tvåpoängskursen. Någon som tror att det räcker till tentan? Knappast jag i alla fall. Frågade häromdagen efter omtentadatum på kursen. Ansvarig tittade konstigt på mig och sa: "Det brukar inte behövas". Jo tjena, då har de inte räknat med mig som vägrar vara livegen under mina studier,  inte ens under två veckor. Det sägs att läkarprogrammet är tufft och att det är massor att lära sig. Må så vara, men problemet ligger inte där. Problemet ligger i att kursansvariga tror att livet står på vänt medan man läser till läkare. Effektivisera och styr upp så kan utbildningen kapas med minst ett halvt år utan att kandidaterna tappar i kunskap.

Kommentarer
Postat av: Siv

Tumhåll. De kanske lät så förvånade för att det är nån tenta som brukar ligga på lägre nivå än studenterna befarar?

Heja heja - ös på!

Postat av: Kandidat Dropp

Tack, och hoppas du har rätt!

2007-02-22 @ 16:29:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback