Teflonminne

-"Också går ni hem och läser på det här en gång till i eftermiddag", sa föreläsaren och fortsatte: -"Jag blir lika förvånad varje gång studenterna kommer till termin sju och inte kommer ihåg det här".

Tjena, Sherlock, tänkte jag. Vi går alltså igenom några små sketna analysvärden under 30 minuter och han räknar med att vi kommer ihåg det på termin sju om en sisådär åtta månader. Troligt! Som om det är den enda nya kunskap vi tillskansar oss under den här perioden!

Mitt teflonminne, fungerar som så att det som inte används flitigt stoppas längre och längre in i hjärnan allteftersom tiden går och till slut försvinner det ner i något svart hål för att för alltid vara borta. Det som fastnar är det som används betydligt oftare än var åttonde månad. När vi kommer till termin sju kommer jag snarast bli förvånad om jag kommer ihåg de där små ynka siffrorna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback