KTC

Dagarna går fort när man har roligt. Ingen klinik för oss idag, men väl KTC, för att utveckla våra kliniska färdigheter. Först genomgång av neurologistatus (visst är det mycket att komma ihåg, men nu måste jag erkänna att just den biten börjar kännas tjatig). Så HLR. Det är faktiskt lite småjobbigt att komprimera och blåsa, komprimera och blåsa. Med mitt teflonminne är jag lite orolig för att jag ska ha glömt hur man gör HLR den dag det behövs, men jag får väl hoppas på repetitionskurser med jämna mellanrum.

Efter lunch blev det PVKdags.  Först öva på skumgummiplattor och sedan på varandra. Det gick troll i min grupp. Vener började rulla och dra ihop sig när det stacks. Ingen fick träff förrän jag dök upp med mina vener. Inga vanliga tjejvener. Lättstuckna! När vi var klara var det några som hade lyckats men inte flertalet i gruppen... inte jag heller. På något sätt kändes det ändå bra att misslyckas. Hellre att man gör det på en kursare än på en patient.  Dagens sista moment inbegrep att kolla ögonpapillen på varandra med hjälp av oftalmoskop. Jag har fått nog av ögonbottenfotograferingar (tror att min läkare snart tvångshämtar mig - borde ha varit där för ett år sedan) och vägrade låta dem droppa droppar i mina ögon, men övriga kursare gick snart runt med en jättepupill och en normalstor. Oftalmoskopet var lite klurigt att komma underfund med, men vilken häftig känsla det var när man lyckades. Jamen, det är ju bara hur coolt som helst. Kanske ska man bli ögonläkare? Eller kardiolog?

Den ömma modern är i Uppsala och passar Storstumpa och Lillstumpa medan svägerskan är på konferens i USA. Detta har jag utnyttjat till fullo. Bjöd in mig själv och Mr H på middag med dem i kväll, så jag slapp laga kvällsmat. För att få en chans att prata med Brodern och Modern i lugn och ro bestämdes middagen till 18.00. Då tittar nämligen Storstumpa och Lillstumpa på Bolibompa och vi vuxna kan få prata flera meningar i rad utan att bli avbrutna.

168505-18
Lillstumpa tittar på Bolibompa

168505-19
Mr H och Storstumpa klappar ena svinet.

168505-20
Storstumpa och Piggelina

Också dagens glada överraskning. Nu är alla fyra delarna av tentan för "Mikrobiologi och introduktion av infektionssjukdomar" färdigrättad. Att immunologin inte skulle gå var ingen överraskning eftersom jag lämnade in blankt. Övriga delar gick vägen. Riktigt galant till och med. Nu gäller det bara att inför omtentan inte reagera som jag gjorde till ordinarie tenta. Det var då jag tog upp papprena till immunologin, insåg att det var en massa meningslös utantillinlärning igen och lade ner dem utan att ens försöka trycka in någonting. Ingenting behövde man begripa. Bara trycka in en massa meningslösa saker som man lika gärna kan slå upp den dag man behöver dem som färdig doktor. Not my cup of tea! Må tålamodet stå mig bi när det är dags att plugga till omtentan....

Kommentarer
Postat av: Mi

Hurra och grattis! Vad skönt att tentan gick vägen! Du fixar säkert immunologin galant också!

Postat av: Kandidat Dropp

Man kan ju alltid hoppas...

2007-01-27 @ 23:04:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback