Måndag 4/6

Det var inte solens strålar utan molnens skuggor som mötte oss när vi drog ifrån gardinerna i morse. Gjorde ingenting med tanke på att vi tog i ganska hårt i går med solningen och blev lite röda här och var. Så istället för stranden blev det lokalbuss till Rethymnon. Packade som sillar tillsammans med andra turister tog vi oss både dit och hem med bussen. Fast inte helt lätt. Enligt muntlig uppgift går bussen var tjugonde minut, enligt tidtabellen var trettionde. I praktiken fick vi vänta ungefär en timma innan vi kom iväg. På hemvägen väntade vi nog lika länge på bussen - fast det var mest mitt fel. Jag dissade första bussen som kom. Vad jag inte tänkte på var att bussen kunde ha ett nummer på ditvägen och ett på hemvägen.

image318

image319

image320

image321

image322

image317

image306 image307

Nåväl i Rethymnon var det Mr H:s diskbråck som var "in charge". Vi rättade oss efter det. Strosade i sakta mak genom gamla stan, till fortet, venetianska hamnen, längs stranden, gamla stan igen och så tillbaka till bussen. Pausade och satt och tittade på folk både här och där. I hamnen, under citronträden, i parken, vid busshållplatsen. Lunchen var mysig. Hittade ett ställe i venetianska hamnen där jag åt den bästa grillade bläckfisk jag ätit i hela mitt liv.

image305

image308

image323

image324

Tvärtemot mina vanor shoppade jag. Hör och häpna! Hittade ett halsband som jag blev fullkomligt förälskad i. Men om någon nu tror att jag får med mig en grekisk souvenir hem så har ni fel. Halsbandet är av Muranoglas. Å andra sidan köpte jag ingenting när jag var på Murano så jag kanske är förlåten. Nästa gång jag åker till Venedig får jag köpa någonting från Grekland. Och förresten så köpte jag inte halsbandet heller - jag fick det av rara Mr H.

image315

image310

image331

image311

image328

image329

image330

På kvällskvisten korsade vi gränsen till nästa lilla by, Arkadia, längs vägen. Av en slump hittade vi restaurangen White Lady som bjöd på både god mat och fantastisk underhållning i form av grekisk dans, magdans och lite bus.

image312

image313

image314

Kanske, kanske börjar jag dra ner på tempot nu. Mr H sa i morse att: ?Nu sitter han på din axel och ringer till det svenska dotterbolaget Luther AB och klagar till VD att det går för sakta här?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback