Per Rectum

Vilka som läser min blogg tycks, i alla fall till viss del, vara en väl förborgad hemlighet. Helt ok med mig. Bara man lovar att sluta läsa när det inte är intressant längre. Jag skriver mest för mina nära som befinner sig för långt bort för daglig uppdatering "in person". Svårt att tro att någon annan kan hitta någonting av intresse.

Praktiskt taget borde jag inte ha släpat mig till sjukhuset idag, är allt annat än pigg. Men, det lönade sig. * Imaginär trumvirvel*
Har gjort en "per rectum". Den allra första. Fast jag glömde förstås diktera om den när jag skrev in patienten. Helt sjukt att vara lycklig över att ha gjort en "per rectum". Men, det har stressats så mycket om det bland kursarna att till och med jag som inte alls är äckelmagad har börjat fundera. Nåväl, det var precis så odramatiskt som jag trodde från början. Nu är den första gjord, nu behöver jag inte fundera på det (och Mr H kan sova lugnt. Han har nog varit orolig att jag ska överfalla honom i sömnen och använda honom som försöksperson. Han är förresten den mest ovilliga försöksperson som finns. Saboterar alla försök att ta status. Lyssna på hans lungor går inte - då sjunger han. Klämma på hans buk går inte heller - han vägrar ligga still. Suck!)

Förresten är jag gräsänka över helgen. Mr H har åkt till sina gamla hemtrakter. Nu borde man passa på att ha tjejmiddag och träffa kompisar, men jag vill bara sova, bli frisk och komma ikapp med studierna.

Kommentarer
Postat av: K

Hej!
Jag är nog en av dina "okända" läsare. Brukar titta in lite då och då och läsa. Anledningen till att jag tycker det är inressant är nog främst att jag själv läser samma utbildning som du, fast någon termin under.
Nu måste jag visserligen säga har jag helt andra upplevelser av utbildningen än vad du verkar ha (kan nog till stor del bero på att jag är i en helt annan livssituation, är bara drygt 20) men jag tycker ändå att det är väldigt intressant att läsa hur någon annan uppfattar och tänker om det vi gör på dagarna.
Dessutom får man ju en bra inblick i vad som väntar kommande terminer vilket också är spännande...=)

2007-03-15 @ 19:29:09
Postat av: Lilla Mysan

Isch! Hellre armen i en ko, som sagt. (Undrar förresten över en "läkarsak". Jag kan fråga i helgen om vi ses då. Uppdatera dina kirurgikunskaper tills dess ;-) )

Postat av: Kandidat Dropp

Hej K!
Kul att du tittar in.
Jo, jag tror själv att jag hade upplevt utbildningen helt annorlunda om jag hade varit i en annan livssituation, inte haft jobb och andra utbildningar att jämföra med. Det är väl helt naturligt att man ser det på olika sätt utifrån de skilda erfarenheter och livssituationer man har med sig i bagaget. Läser du nya programmet?

2007-03-15 @ 20:09:05
Postat av: Kandidat Dropp

Aaargh, kirurgin har jag inte ens nosat på. Men, fråga kan du ju alltid, lilla Mysan. Kan jag svara så gör jag det. Kan jag inte så....tja, det finns ju fler blivande doktorer på nätet... och säkert några färdiga också.

2007-03-15 @ 20:10:16
Postat av: k

Nej, jag läser på gamla precis som du. Patologi är det som gäller just nu...

2007-03-15 @ 20:43:20
Postat av: Kandidat Dropp

Jamen, patologin var ju kul. Hoppas ni klarar er från Calicivirus.....

2007-03-15 @ 21:24:22
Postat av: K

Jag håller med, patologin är tillsammans med delar av fysiologin klart roligast hittills. Calicivirus (och annat smittsamt) behöver vi nog inte oroa oss för, numera är det munskydd med visir som gäller för att man överhuvudtaget ska få sätta sin fot i obduktionssalarna. Troligen är vår kurs den säkraste någonsin tack vare det som hände er...=)

2007-03-15 @ 23:19:24
Postat av: Kandidat Dropp

Mmm, jag gillade också fysiologin.
Jo, det är nog så att säkerheten är högst när någonting precis har hänt.

2007-03-16 @ 07:56:13
Postat av: Ullis

Hmm.. Jag hade nog kunnat avstå det där med den där undersökningen. Kan förstå Mr H *s*.

Men, vad du berättat så har du ju sett värre grejor..så det här är väl (ni kommer ett sånt dåligt skämt!) en skitsak.

2007-03-18 @ 11:14:09
Postat av: Kandidat Dropp

Ha! Ha!

2007-03-19 @ 08:19:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback