Praktiskt prov

Dunderbra har jag ju inte sovit i natt. Vaknade redan klockan tre. Tentor stressar mig inte - däremot praktiska prov.

Jag tänkte att du ska få göra ditt prov på akuten sa examinatorn (E) när han hämtade mig hos kurssekreteraren. Oj då! Då blir det på riktigt sa jag. Jo, men vi tar en patient som det inte är bråttom med , sa E.

Patienten var trevlig. Vi pratade och skojade lite sedan påbörjade jag anamnesen (det där korsförhöret som doktorn gör när du ska bekänna färg om sjukdomar, rökning, alkohol och allt mellan himmel och jord). Plötsligt rullar patienten upp ögonvitorna och synkopérar (= patienten tuppade av). Pulslös en halv minut. Vi sänkte huvudändan på britsen, gav syrgas och patienten kvicknade till.  Det blev akutrummet nästa. Uppkoppling av defibrillator, och all sköns annan skrot.

Knappast en situation jag var förberedd på. Visserligen kallas det praktiskt prov, men fullt så praktiskt var det inte tänkt att vara. Provet går ut på att vi i lugn och ro ska kunna undersöka en ganska så frisk patient och fråga den om hur den mår, varför den söker, vilka sjukdomar den har + lite annat smått och gott. Tyckte därför att det var lämpligt att säga till E att nu gör inte jag mer. Han tog över. Van akutläkare. På akutrummet tuppade patienten av ett par gånger till. Patienten fick adrenalin för att skynda på hjärtat lite och primperan mot illamåendet. Ganska snabbt blev det uppenbart att det var ett fall för kardiologjouren och hjärtintensiven. Kardiologjouren tillkallades och när hon kom vandrade E och jag vidare till nästa patient och mitt prov började om.

Det var bara att samla ihop sig och börja om från början. Status och anamnes. Det gick väl någorlunda. Inget solklart fall så vi lade in patienten och jag fick diktera inläggningen. Starten på praktiska provet kunde ju ha varit något bättre. Undrar just hur många som får två patienter? Eller ska vi säga 1,5? Kardiologjouren tog ju över.
Jag fick i alla fall godkänt på provet med orden: Du fick fin kontakt med patienten. Bra jobbat! Inte lika fina omdömen som förra gången - men då var jag inte heller lika skärrad.

När vi var färdiga sprang vi på doktor Urban, ni vet han i Sjukhuset på TV, och E slängde ur sig ett: "Ha, ha, Urban hur många patienter synkopérade på ditt praktiska prov" Har en stark känsla av att jag kommer vara veckans skämt på akuten. Kandidaten vars patient synkoperade på praktiska provet.

Hur det gick för min första patient? Jag vet inte, men av vad jag förstod var prognosen ganska så god.

Också till moster (någon annan lär inte vara intresserad). Det här kollar de på praktiska provet:
1. Frågor under anamnes
    * Använder öppna frågor, frågornas relevans, följsamhet mot patienten, emotionellt gensvar
2. Systematik, struktur
    * Avväger tillgänglig tid adekvat, rekapitulerar sjukhistorian korrekt, förstår patientens svar korrekt
3. Anamnes, får fram tillräckligt med relevant information   
4. Statustagning
     * Förklarar åtgärder för patienten, omtanke betr. fysiskt obehag och genans, behandlar patienten med respekt
5. Status: Teknik, systematik
     * God systematik i statusgenomförande, god teknik vid statusgenomförande, naturlighet i fysiska kontakter
6. Diskussion av problemställning och kompletterande undersökning, diagnos och behandling


Kommentarer
Postat av: Lilla Mysan

Jösses jävlar! Snacka om skärrad! Precis som om det inte vore fullt nog med nervositeten redan innan... Grattis till ett lyckat praktiskt prov, hur som helst!

Postat av: Kandidat Dropp

Kunde inte sagt det bättre själv: Jösses jävlar. Precis så kändes det ... och känns fortfarande.

2007-11-05 @ 12:59:43
Postat av: Kandidat Dropp

...och tack :-)

2007-11-05 @ 13:01:09
Postat av: ami

Oh shit!:-D Grattis till att du fixade det ändå, cooling där! Skönt att ha det avklarat. Men inte är det dig de kommer skratta åt på fikarummet, snarare E som valde en pat "det inte är bråttom med", jo tjena... :-)

2007-11-05 @ 14:13:23
Postat av: Kandidat Dropp

Ah, det är lugnt. Inte tror jag verkligen att de skrattar åt mig - snarare med mig. Som du säger:
en pat "det inte är bråttom med", jo tjena... :-)

2007-11-05 @ 16:55:37
Postat av: Kandidat Dropp

...och som sagt .... jag var inte den som såg till att patienten fick rätt behandling

2007-11-05 @ 17:02:56
Postat av: Mi

Om min patient hade synkopérat under ett praktiskt prov hade nog jag också gjort det..;)

Bra jobbat, ett steg närmare målet!! :)

2007-11-05 @ 17:50:36
URL: http://ingenjor.diaryland.com
Postat av: Mårr

Sköööööööönt. Allt ordnar sig vet du, bara att beta av. (Säger hon som fick en kvinnohatande kardiolog och en moribund patient med inte mindre än tre hjärtvitier varpå kandidaten själv höll på att avlida under praktiska provet.)

2007-11-05 @ 18:22:39
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: Kandidat Dropp

Pssst: Du Mi, jag var nära ... men säg det inte till någon.
;-)

2007-11-05 @ 19:31:14
Postat av: Kandidat Dropp

Shit Mårr, vilket prov du tycks ha haft! Synkopé * massor låter lättare att hantera.

2007-11-05 @ 19:33:47
Postat av: Mi

Närå, det är lugnt, jag ska inte säga det till någon! ;)

2007-11-05 @ 19:49:06
URL: http://ingenjor.diaryland.com
Postat av: Mårr

Du, det tror jag inte, när det händer nåt sånt där är man verkligen inte kaxig. (Hade en kursare som skulle LP:a en patient nyligen - och patienten svimmade. Eller ja, synkoperade då. Uuuuusch.)

2007-11-05 @ 20:44:48
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: doktorn

det blev ett riktigt praktiskt prov det..
spännande...

2007-11-06 @ 10:34:20
URL: http://mottagningen.blogsome.com/
Postat av: Kandidat Dropp

Jo, inse vad paff jag blev när min ganska så friska patient (Märk väl! Från akutens B-lista, dvs inte så akuta) plötsligt är pulslös.

2007-11-06 @ 14:40:44
Postat av: Mårr

Scary indeed. Har du hört nåt om hur det gick sen? (Vrålnyfiken på vem du hade som "prövare", fast å andra sidan vet jag inte vilka så hemskt många är på ackis längre, men visst är det överläkare som kör praktiskt prov nr 2?)

2007-11-06 @ 15:46:02
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: Mi

Se det så här: vilken tur att ni var där och kunde ingripa direkt!
Patienten kunde ju ha säckat ihop när den var på toaletten, och då hade det förmodligen inte alls gått lika bra ! :) Patienten hade helt enkelt fantastisk tur som fick kandidat Dropp under ett praktiskt prov!

2007-11-06 @ 15:48:22
URL: http://ingenjor.diaryland.com
Postat av: Kandidat Dropp

Nja, inte hade patienten tur som fick Kamdidat Dropp. Det turliga i det hela var kandidatens handledare.

2007-11-06 @ 16:17:56
Postat av: Kandidat Dropp

Jodå Morr, så är det. Det är ÖL som kör andra praktiska provet. Min var behaglig. Lugn och vänlig och otroligt skicklig .... jag fick ju, lite oplanerat, se honom in action. Undrar om inte min är en av författarna till akutmedicinboken? Han höll vår Intoxföreläsning. LL? Säger det dig någonting eller ska jag maila fullständigt namn?

2007-11-06 @ 16:21:01
Postat av: sara

Grattis! Du närmar dig målet nu!

Vet du, jag tror att det bidrog till ditt godkännande att du gjorde vad du kunde och klev åt sidan i tid. Du kanske hade kunnat hantera synkoperaren all by yourself. Men tror du inte att det är ett bra tecken att man kliver åt sidan och lämnar över till någon när man inte är säker själv? Jag tycker det tyder på självinsikt och att man faktiskt sätter patienten främst och inte ett prov.

Hur som, bra gjort! Ett hinder passerat!

(och jag tyckte mosters info var bra!)

2007-11-07 @ 13:43:18
Postat av: Kandidat Dropp

Tack, Sara! Hoppas du har rätt i dina antaganden.
Hoppas du har nytta av infon i framtiden (hint! hint!) Fast det ser väl helt annorlunda ut på nya läkarprogrammet. Vad vet jag?

2007-11-07 @ 20:57:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback