Trött hjärna

Sturskt började kandidaten dagen, redan klockan sju, med att läsa om hjärtat en timma. Tog sedan en timmas promenad med hunden. För att när hon kom in igen åter sätta sig vid bordet och läsa ännu lite mer om hjärtat. Med ett litet avbrott för att åka och köpa Lilla Besten en reflexväst (en väst som Besten inte blev ett dugg lycklig över att få bära) läste kandidaten internmedicin ytterligare några timmar. Sedan fick kandidaten ont i nacken av att sitta hukad över bordet. Inga problem tänkte hon "Jag lägger mig i sängen och läser". Jo, tjena vad det gick bra att läsa i sängen. Ögonen föll nästan ihop. Det var helt omöjligt att fokusera på diabetes, akut hantering av intoxpatienter, reumatiska systemsjukdomar och annat.

Det underliga är att det gick alldeles utmärkt att läsa Arnaldur Indridasons bok Glasbruket utan att somna. Så har äntligen också kandidaten läst en bok av denne författare. Ingen dum story, kändes som ett nytt grepp för att vara en typisk kriminalroman. Eller så är det bara jag som tycker att allt med minsta koppling till medicin är spännande. Kanske var jag ändå lite för trött för att läsa eller så behöver mina glasögon bytas ut för huvudpersonens namn fick jag hela tiden till Elände (Erlendur). De andra isländska namnen gick det inte bättre med, de flöt ihop, så många gånger var jag tvungen att fundera på vem som var vem i storyn. Speciellt hakade jag upp mig på Marion Briem. Förstod inte ens om det var en man eller kvinna. Lättnaden var stor när en av karaktärerna i boken undrade detsamma. Genast förlät jag min hjärna och tänkte att den nog ändå inte är så trött.....

Ja, man får tacka Mr H:s brorsdotter för Mr H:s post-op kasse med böcker, utan den hade jag varit tvungen att spendera hela eftermiddagen med internmedicinen.

Kommentarer
Postat av: ami

:-D. Tragglar för fullt - bättre sent än aldrig...

2007-11-16 @ 19:10:09
Postat av: Lotta

Faktum är att jag inte är det allra minsta dugg avundsjuk på den medicinska delen av din läsning. Mitt jobb, som för tillfället inte är speciellt roligt, känns som en dröm i jämförelse...

Den där islänningen kanske man skulle testa förresten? Och med mina kunskaper i isländska språket, baserade på islandshäst-namn, skulle det inte förvåna mig en sekund om Erlendur faktiskt betyder "elände". :-)

Postat av: Kandidat Dropp

Heja Ami!

2007-11-16 @ 21:43:08
Postat av: Kandidat Dropp

Jo, testa och se vad du tycker.

2007-11-16 @ 21:43:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback