Hematologi

Suck! Min hjärna är inte gjord för att greppa blodsjukdomar. Jag fattar verkligen inte. Hur i hela fridens namn skiljer man på eländena utan att göra en benmärgspunktion? Det känns som att oavsett sjukdom har patienten alltid splenomegali, anemi, neutropeni och trombocytopeni. Dubbelsuck! Har försökt förbereda mig inför morgondagens hematologitemadag. Ger upp nu. Skulle behöva kursare att diskutera med. Avundas de yngre kursarna som sitter i grupp och pluggar. Jag behöver någon annans åsikt för att överhuvudtaget komma någonstans med blodsjukdomarna. Har gett upp medicinboken. Det kassaste kapitlet där handlar om just blodsjukdomar. Praktisk medicin på nätet och LB tog mig lite längre - men inte i mål. Nu går min trötta hjärna och jag och tar ett bad.

Kommentarer
Postat av: Mårr

Uh, hematologi är och förblir en svart kontinent och det är en jäkla tur att det finns just...hematologer, kan jag känna ;)

På tal om det, har ni nån liten randande ST-hematolog från Karlstad där du är nu? Jag är i och för sig osäker på om hon kanske skulle vara på onkolog och en del annat också, det är ju fullt möjligt.

Postat av: Kandidat Dropp

Jag har glömt att berätta att vi lämnat kliniken. Nu är vi inne på sista svängen teori innan inläsningsperioden.

2007-10-24 @ 06:53:00
Postat av: Mi

Uäk, hematologi är helt obegripligt. Jag råpluggade området och bankade in allt om sjukdomarna, men förstod inte ett smack. Kunde rapa upp tillräckligt ur minnet på tentan för att klara mig, men...äh, jag kan verkligen INGENTING om blod. Nada. Niente. Nulla. För vår del hade de dessutom klämt ihop en veckas undervisning på en dag i ämnet ifråga. DET gjorde inte saken lättare...

2007-10-24 @ 14:52:04
URL: http://ingenjor.diaryland.com
Postat av: Kandidat Dropp

Det var min taktik också under Patologin. Jag begrep ingenting - alltså lärde jag mig det utantill. Och då glömmer man allt i samma sekund man lämnar tentalokalen.

2007-10-24 @ 16:56:28
Postat av: Mårr

Jo, men när du var där menar jag? Hon började i augusti nån gång, men det är möjligt att hon är på onken än så länge, jag vet bara att hon har ett ST-block i hematologi men nu är i uppsala och randar sig.

2007-10-24 @ 18:38:35
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: Kandidat Dropp

Aha, då är jag med. Den handledare jag fick randade sig - men hon var från Västerås. I övrigt så träffade jag inte så många - jag lyckades ju vara sjuk under större delen av tiden....

2007-10-24 @ 22:10:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback