Inte oväntat

Manfall på Hematologen idag. Av fyra förväntade kandidater dök endast två upp. En föll bort i sinuit och en som "miss i administrationen". Förmiddagens klassundervisning (*1) blev en pinsam tillställning. Två helt oförberedda kandidater manglades i lymfom. Vi kunde pinsamt lite. Jag kan inte tala för min kandidatkollega, men jag misstänker att han är lite som jag. Pluggandet påbörjas under inläsningsperioden. (Helt fel taktik för internmedicinska året gissar jag.) AMI, kom i morgon, vi behöver ditt stöd!

Inte helt oväntat var jag i mitt ovälsignade tillstånd (hostig, ont i halsen, snörvlig) inte ett dugg välkommen att skriva in nya patienter på Hematologen på eftermiddagen. Neutropena (*2) eller ej. Min lott blev istället att gå igenom ett fall och förbereda det inför morgondagens klassundervisning. Fallet fanns i Cosmic (journalsystemet). Just idag av alla dagar bestämde sig Cosmic för att jävlas. Det gick inte ens att logga på. Så nu är jag hemma istället. Får försöka läsa på lite hemma och om möjligt gå lite tidigare till det stora sjukhuset i morgon och se vad jag kan skrapa fram under tidsbrist.

*1) Klass kanske står för klinisk assistent? Är i alla fall den huvudhandledare vi har ute på respektive klinik och den som brukar hålla i undervisningen.

*2) Neutropen = Sjuklig minskning av antalet neutrofila leukocyter (vita blodkroppar) i blodet. Det medför att man lätt får infektioner och det sista man vill är att träffa en snörvlande, hostande kandidat i det läget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback