De vises sten

Jag fattar inte. Vad är hypen? Jag begriper det verkligen inte. Varför denna uppståndelse kring Harry Potter? Storstumpa önskade sig första delen av Harry Potter i födelsedagspresent. Det fick hon och eftersom jag är av den bestämda uppfattningen att det är bra att hon tränar på läsningen har jag lovat henne alla böckerna i serien allt eftersom.

Storstumpa ville gärna att också faster skulle läsa "Harry Potter och de vises sten". Så det gjorde jag. Det var väl på tiden. Jag är väl troligen den enda vuxna person i Sverige som ännu inte betat av serien. Och visst, jag inser att jag inte tillhör målgruppen, men jag kan ändå inte tycka att den är något speciellt. Den är ok, inte alls dålig men den hysteri som rått kring boken förstår jag alls inte. Det känns som att förklaringen är att "allt går att sälja med mördande reklam" ligger nära till hands.

Men, vad ska jag säga. Sagan om ringens storhet har jag inte heller förstått. Hela serien står i min bokhylla. Har försökt mig på den flera gånger. Som längst har jag väl kommit en sisådär 60-70 sidor, i första delen. Men det slutar alltid med att jag blir förtvivlat uttråkad, så uttråkad att jag blir matt, och stoppar in den i bokhyllan igen.

Hrm, att säga detta om Harry Potter och Sagan om ringen är väl närmast att häda, men det är bara att konstatera att det inte direkt är den typen av böcker jag uppskattar.

Här är en recension jag stulit från bokkanalen. (Den killen tycker inte som jag. Varken om Potter eller Tolkien)
"Harry Potter och De Vises Sten är den första Harry Potter-boken av planerade sju böcker i serien. Bokens huvudperson, Harry Potter, är en kuvad figur med trasiga glasögon.

Föräldralöse Harry Potter bor hos sina elaka styvföräldrar och deras vidrige och bortskämda son. När han fyller 11 år får han ett brev, en inbjudan om att få börja i Hogwarths Skola För Häxkonster Och Trolldom. Han träffar en viss Hagrid och får veta hur hans föräldrar egentligen dog och om sitt eget förflutna. Hagrid tar med Harry till den hemliga Diagongränden där de köper in Harrys skolutrustning. Sen tar de sig till Perrong Nio och Tre kvart där tåget går till Hogwarths.

På tåget träffar han två jämnåriga, Ron och Hermione, som också är på väg till sitt första år i skolan där de ska lära sig trolla. De blir senare i boken hans bästa vänner.

På skolan blir han placerad i elevhemmet Gryffindor. Där blir han inom kort hjälte, både som trollkarl och som Quidditch-spelare. Quidditch är ett spel som spelas på flygande kvastar och det går ut på att göra mål och att fånga "Kvicken". Kvicken är en boll som är förtrollad så att den flyger som en galning runt i luften. Harry Potter blir sökare, den som fångar "Kvicken".

När Harry Potter kom ut så var jag väldigt kritisk till böckerna och jag vägrade läsa dem. Jag gick oftast iväg och gjorde något annat när kompisarna skulle prata om Harry Potter. För det var ett evigt tjatande om honom! Men när trycket blev allt hårdare från både kompisar och lillasyster så beslöt jag mig för att prova på den första boken, jag hade nämligen fått den i julklapp. Jag läste den och visst, den var väl bra, men jag ville inte erkänna för mig själv, eller för kompisarna att den var så pass bra som jag tyckte.

Tvåan hade redan kommit så jag började på den samma dag som jag blev färdig med ettan. Samma blev det med trean. Jag kan säga så här: Om du inte har läst Harry Potter-böckerna har du verkligen missat något. Om du gillar Tolkien så är Harry Potter ett måste. Jag tror att Rowling är ganska inspirerad från J.R.R. Tolkien."

Kommentarer
Postat av: Lotta

Här är en till som INTE läst Harry Potter. Har sett en av filmerna men that's it! Tolkien däremot slukade jag när jag var i 15-årsåldern (lääänge sedan) och har sett filmerna nu med ganska stor behållning.

Postat av: KD

Skönt, då är jag inte ensam.

2008-08-02 @ 20:19:23
Postat av: Marie

Har inte heller varken läst eller sett H.P och känner inget som helst sug efter att göra det.



Tolkien läste jag för 100 år sedan (typ tidiga tonåren) och har för mig att jag gillade de första delarna, men jag har inte sett någon av filmerna och har inga planer på att läsa om böckerna.

2008-08-03 @ 00:53:55
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: KD

Jag kanske måste göra ett nytt försök med Tolkien?

2008-08-03 @ 08:00:50
Postat av: Sara

Jag har inte heller läst HP men lär väl göra det när 8-åringen kommer till dem så småningom. Jag hyser då inte några större förhoppningar om dem. Jag har aldrig lyckats ta mig igenom varken Tolkienböckerna eller Narniaserien. Vet inte vad det är men som en arbetskamrat sa; -Just när man trodde man kände alla så dyker det upp ett till jä-la troll!

Och det är kanske just det - fantasy är inte min grej riktigt.



Har aldrig lyckats ta mig igenom StarWars-filmerna heller. Jag somnar inom en kvart...

2008-08-03 @ 15:37:24
Postat av: KD

Fantasy har jag aldrig heller riktigt begripit. Konstigt nog älskade jag Narniaböckerna när jag var yngre.

2008-08-03 @ 16:38:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback