Livet är kort Rytkönen lång

Hittade ännu en av Mr H:s Paasilinnaböcker: "Livet är kort Rytkönen lång". Inte en Paasilinna i högform, däremot betydligt bättre än Harens år. I den här boken kan man återigen fnissa lite, språket drar med en och texten är utflippade aktiviteter staplade på varandra. Inte hans bästa och kanske inte tillräckligt bra för att fånga en helt ny Paasilinnaläsare men ändå ok.

Rytkönen, en gång pansarsoldat - nu en gammal man, fick för länge sedan grantasplitter i huvudet. Om det är det eller en begynnande demens som stör hans minne får jag aldrig riktigt klart för mig men gamla tiders minnen är kritallklara däremot har han svårt att komma ihåg vad han heter och var han bor.

Av en slump träffar Rytkönen taxiföraren Seppo Sorjonen, eller är det kanske snarare Seppo som träffar Rytkönen. Hur som haver slår de sig samman och påbörjar en odyssé genom Finland till Rykönens gamla stridskompisar. Seppo blir avskedad men klarar sig fint ändå tack vare att Rytkönen är rik. De förstör ett gamalt "hemman" grundligt, Seppo leker doktor och slutligen slår de sig ner i vildmarken och skjuter tjurar, umgås med franska vegankvinnor tillsammans med en bulgar och en alban (vill jag minnas att det var) ...

Kommentarer
Postat av: Lilla Mysan

Den enda roliga Paasilinna-boken jag läst var "Kollektivt självmord". De andra tyckte jag inte var något vidare för att vara ärlig.

2008-08-06 @ 11:54:12
Postat av: KD

Den har jag fortfarande inte läst. Bäst hittills tycker jag Milda Makter är.

2008-08-06 @ 17:36:24
Postat av: tina

Hej! Tittar in här efter några semesterveckor och ser att du fortsätter att läsa flitigt, så roligt! Önskar att jag sett till att läsa lite mer i sommar än vad jag gjort. Läste om Karin Fossums Svarta sekunder förra veckan, den tycker jag är riktigt bra. Såg föresten att du läst Kjell Eriksson. Jag tror att jag läst alla böckerna om Ann Lindell (farfars bokhylla) och håller med om att det inte är några deckarhöjdare. Men, jag tycker att nöjet att få känna igen sig i Uppsala och Gräsö (som känns som ens eget) väger upp och gör böckerna till helt okej läsning. Appropå Paasilinna så har jag bara läst Hoppsan, jag är död! Bodde själv i en stuga en sommar, mina medhavda böcker tog slut alldeles för fort och sen var det bara att plöja igenom böckerna som fanns i stugan. Jag sparade Paasilinnas bok till allra sist eftersom jag bestämt tänkte att det inte alls var något för mig, men oj vad jag skrattade! Just nu ligger Tove Janssons Sommarboken på sängen för att läsas om, den tycker jag om. Har du läst den?

Postat av: KD

Kul att du tittade in igen, Tina!

Sommarboken har jag inte läst. Faktiskt har jag inte läst annat än Mumintrollet av henne. Skriver genast upp Sommarboken på listan över böcker jag vill läsa.

2008-08-06 @ 22:46:21
Postat av: Mi

Instämmer som vanligt med Sara! Sommarboken är jättefin!!

2008-08-07 @ 08:40:50
Postat av: Mi

Sedär, min simultankapacitet är usel! Jag pratar med en Sara i telefon och skriver således Sara trots att jag menar Tina!



(Behöver jag mer semester tro, jajamensan!!)

2008-08-07 @ 08:42:06
Postat av: KD

Mer semester behöver man alltid, Mi. Jag kollade min kalender i går och inser att jag missat det där med "trädgårdarna". Tror dessutom att jag missat en annan dag. Hrm, försöker ringa när jag kommer hem från jobbet.

2008-08-07 @ 09:46:18
Postat av: Mi

Nänä, den andra dagen har du inte missat (13:e..), men trädgårdarna får vi nog ta någon annan gång. Jag missade dem också!

2008-08-07 @ 12:30:19
Postat av: KD

Hur kan det vara 13:e? Jag var säker på att det var fjärde eller möjligen åttonde. Definitivt inte den 13:e. Nu ska jag bara försöka komma ihåg året också. Som lillebror?

2008-08-07 @ 13:21:57
Postat av: Mi

Hm, ja, jag tror att det är samma år...(om han är yngre än mig så är det DEFINITIVT samma år..;))

2008-08-08 @ 10:09:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback