Ölkväll med förhinder

Vi skulle ta oss lite indiskt (jäpp Sivan, din favoritrestaurang i den här staden) och öl. Det visade sig bli en kväll med förhinder. Kupongen kompisen hade med var feltryckt och gällde inte alls. Så extrabillig blev inte maten. Vi gick in ändå. Efter mat (groteskt stark vindaloo) och en öl började kamraten må dåligt och damp i backen. Eller snarare damp i min famn. Precis som jag kom runt bordet för att hjälpa henne ner på golvet tuppade hon av. Jag hann halvt om halvt plocka upp henne så hon slog i alla fall inte i huvudet.

Blodtrycksfall tänkte jag, men hon tuppade av några korta sekunder också när hon låg ner så ambulans tillkallades. När den kom var hon ganska adekvat. Tyckte väl mest att det hela var pinsamt. Fast lite snurrig var hon. När ambulanskillarna frågade om det hänt förut (svimmat menade de) svarade hon att nej, hon hade aldrig ätit indiskt förut (inte med sanningen överensstämmande).

Efter en stund tyckte ambulanskillarna att hon skulle försöka stå. Det var en dålig idé. Hon tuppade av igen (eller synkoperade kanske jag borde säga och låta lite mer som en doktor). Ambulanskillarna packade ihop henne och så blev det en tur till akuten.

Hon var lite tagen och fnittrig. Fnittrig var jag med. En öl är tydligen allt som behövs. Vi fnittrade oss igenom ca åtta timmar på akuten innan hon kom upp till avdelningen för obs. Förhoppningsvis hittar de ingenting på morgonkvistens telemetri utan hon får komma hem idag.

Det var den kvällen, det! Det blir inte alltid som man tänkt sig.


Kommentarer
Postat av: Lotta

Vilket drama. Hoppas allt avlöper väl i slutänden.



Och du har rätt; "synkoperade" låter betydligt mer doktorskt, men hade du endast använt det ordet hade jag inte fattat nå't, så du får gärna fortsätta att översätta de medicinska termerna till bondsvenska. ;-)

Postat av: KD

Jo, jag går här och väntar på besked om hon får komma hem idag elle måste observeras längre.



Ha,ha om du visste vad roligt vi hade åt det ordet i går. Undersköterskan (en kaxig man) sa till henne: Synkoperade du bara en gång? Jag såg på hennes min att hon fattade noll. Så jag skyndade mig att säga svimma. Varpå usk:an höll ett långt föredrag om när man ska säga svimma och synkopera. Jo, men hon behövde fatta sa jag, just nu är det inte så noga, men jag köper det du säger (tyckte inte det var läge att diskutera när ett visst ord ska användas eller inte). Sedan ägnade jag hela kvällen åt att lära min kompis säga: Jag har synkoperat. Det var vansinnigt lustigt då (en öl och en ambulansfärd var är visst allt vi behöver för att bli hysteriskt fnissiga).



Förresten undrar jag om det inte stavas synkopé och synkopérat. Men det orkar jag inte ta reda på jus nu.

2008-08-05 @ 12:45:33
Postat av: Lotta

Usk:an kanske nyss gått kursen och var i behov av att slänga sig med fina ord. Tur du fanns med och kunde översätta. Och du verkar ju hyfsat billig i drift för att få på fniss-humör, men var det inte lite onödigt dramatiskt med ambulansen?

2008-08-05 @ 15:32:20
URL: http://vallterrier.wordpress.com
Postat av: Lilla Mysan

Hoppsan. Och det var INTE jag som synkoperade (för en gångs skull) bör man kanske tillägga. Hoppas det går bra med synkopisten!

2008-08-05 @ 16:51:16
Postat av: Marie

Jisses, vilket drama. Hoppas det var nåt ofarligt.

2008-08-05 @ 17:38:53
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: KD

Jodå, det är förhållandevis fint med synkopisten. Tack för alla varma tankar.

2008-08-05 @ 21:57:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback