Onda ögat

Tanterna i bostadsrättsföreningen blänger surt på Kandidaten. De kastar onda ögat. Gissningsvis har jag dragit på mig deras vrede. I föreningen har vi en liten tant som Mr H och Kandidaten kallar "obsobstanten". Hon går runt och sätter upp lappar i tvättstuga, i portuppgång, i soprummet (miljöstation ska det visst kallas), i cykelförrådet. Överallt. Alla lappar inleds med "Obs! Obs!". Sedan står det vad man ska tänka på. Kandidaten tycker visst att det är bra att någon tar ansvar för ordningen, men problemet är att det är så mycket lappar att man inte ens upptäcker när det kommit nya. Det var lilla obsobstanten som for in i soprummet när Mr H stod där och sorterade sopor. Han hade lämnat dörren öppen vilket obsobstanten kommenterade. Mr H som har munnen med sig slog ut med armen och svarade "Det är ju förskräckligt att man inte stänger dörren, speciellt med tanke på allt värdefullt här".

De senaste månaderna har någon börjat kommentera på listan där vi skriver upp oss för att tvätta. Vid olika namn sitter ett stort kryss och längst ner på sidan står kommentarer som: "X har inte städat ordentligt". Om obsobstanten och tvättstugepolisen är samma person är oklart, men nu har det här retat mig en längre tid. Ser inte poängen med att "hänga ut folk". Prata med personen som misskött sig direkt (oftast är det inte med vilje utan av oförstånd och då kan man ju lätt rätta till det) eller skriv en rad i vårt lilla informationsblad som allmän information. Tycker Kandidaten.

Nu har Kandidaten som sagt dragit på sig tanternas vrede. En av de sista gångerna Kandidaten tvättade var det åter igen ett stort kryss på listan. Personen som tagit tvättpasset 07.00-12.00 en lördag hade skrivit dit att den skulle börja tvätta klockan 09.00. Längst ner på listan hade tvättstugepolisen skrivit "Tvättpasset börjar 07.00". Då ledsnade Kandidaten och skrev en egen kommentar: "Nu får ni sluta peka ut personer på listan. Gör någon någonting som inte passar tvättstugepolisen så säg till personen direkt. Dessutom tycker jag det är bra att man talar om att man inte tänker nyttja hela passet då kan vi andra passa på".

Kommentarer
Postat av: Lotta

Åhhh, tack! Nu blir jag sådär oerhört glad och tacksam att jag bor i eget hus. Visst har vi också knäppa grannar, men vi delar åtminstone inte tvättstuga. Behöver en påminnelse ibland om hur det är att bo i lägenhet, och nu fick jag den.

*kliar mig i huvudet och undrar om jag ska vara lite trotsig och INTE plocka ur luddet ur tumlaren idag?* :-)

Postat av: Lilla Mysan

Frågan är om man ska skratta eller gråta. Det är ju lite (eller ganska mycket)komiskt å ena sidan. Å andra sidan är det djupt tragiskt att det finns människor som verkligen inte har ett eget liv.

2008-02-13 @ 20:59:04
URL: http://lillamysan.diaryland.com
Postat av: Kandidat Dropp

Ah, jag vill ha ett hus så jag håller på att gå åt, Lotta. Fast risken är ju att man blir likadan själv när man blir gammal.

2008-02-13 @ 22:09:20
Postat av: Lotta

Men då bor du i eget hus och då gör det inte så mycket. ;-)

2008-02-14 @ 07:04:25
URL: http://vallterrier.wordpress.com
Postat av: Kandidat Dropp

Tänkte inte på dé :-)

2008-02-14 @ 16:13:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback