Dubbelgångaren

Jag vet inte, jag. Har läst Dostojevskijs Dubbelgångaren. Minst sagt en förvirrande bok. Kanske är det så det måste vara när en psykos beskrivs? Historien är snurrig. Herr Goljadkin, titulärråd, gör bort sig socialt vid ett födelsedagskalas dit han kommer objuden. Plötsligt dyker en dubbelgångare upp. Eller är det en del av honom? Hans yngre jag? Förvirringen är total eftersom han i boken frågar andra om personen och får svar som om dubbelgångaren verkligen finns. De har sett honom. Eller tror de att han pratar om sig själv i tredje person. Det är ett virrvarr av personer, som i mina ögon alla heter likadant - ryska namn.

Kan man lite mer än jag om Dostojevski och mer om hans studier i det mänskliga psyket blir boken möjligen mer begriplig. Ärligt talat hade jag kunnat vara utan den här boken, i mitt tycke var den nätt och jämt ok. Den gick att ta sig igenom.  Språket trivdes jag bättre med än i Strindbergs Inferno.( Frågan är om den äran tillfaller Dostojevskij eller översättaren?)

Ger er baksidestexten:
"Titulärrådet herr Goljadkin, som bor ensam med sin betjänt i en liten lägenhet i Sankt Petersburg, upptäcker en dag till sin förfäran att han har en dubbelgångare, en person som är på pricken lik honom och till och med bär hans namn!
Ännu mer bestört blir han när det visar sig att denne falske Goljadkin har fått anställning i samma ämbetsverk och på ett utstuderat lismande vis har gjort sig till vän med hans kollegor och baktalar honom å det grövsta - allt med den uppenbara avsikten att manövrera ut honom, att förgöra honom.
Till och med den sköna Klara Olsufjevna, dotter till en av ämbetsverkets tidigare chefer, som den äkte Goljadkin länge varit förälskad i men inte vågat närma sig, blir indragen i den falske Goljadkins ränker och intriger."

Kommentarer
Postat av: Lotta

Haha, här haglar bokrecensionerna. Tror att det du läste (och skrev om) förra sommaren (eller när det var?), ligger närmare mig...

Postat av: KD

Vet du, de ligger närmare mig också....

2008-07-03 @ 21:51:52
Postat av: Mi

Oj, jag blir förvirrad bara av att läsa baksidestexten! ;) Tror att jag skippar just den i urvalet av semesterlektyr..

2008-07-03 @ 22:05:37
Postat av: KD

Klokt, Mi! Klokt!

2008-07-03 @ 22:29:06
Postat av: Sara

Hm, jag vet inte om jag tipsat om den här boken förut; Blindheten av José Saramago. En nobelprisförfattare som skrivit kanske den bästa bok jag läst! Möjligt att den faller utanför ramarna med dina annars något psykotiska kursböcker just nu, men den är ändå en fantastisk studie i människans psyke. Vad händer om alla blir blinda och ingen kan se hur de andra (eller en själv för den delen!) uppför sig? Hur är vi männsikor egentligen när normerna faller? Jättespännande och bra.



Av Dostojevskij har nog bara läst Brott och straff tror jag och den var bra men onödigt lång tyckte jag då jag läste den. Det var visserligen i åttan så det kanske är dags att ge gamle Fjodor en ny chans? :-)

2008-07-04 @ 10:16:09
Postat av: sara

Tänk att jag ALDRIG kan skriva människor rätt på första försöket! Det blir alltid männsikor. Se ovan...

2008-07-04 @ 10:17:58
Postat av: KD

Känner inte igen det tipset, men jag ska komma ihåg det. Låter faktiskt lite lockande.

2008-07-04 @ 11:34:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback