Harens år

Har tidigare läst några böcker av Arto Paasilinna. De brukar vara härliga. Helt vansinniga upptåg som beskrivs med mild humor. Den absoluta favoriten är nog "Milda Makter" där Gud blir utbränd och behöver en vikarie. Så det var med spänd föväntan jag plockade upp ännu en av Mr H:s Paasilinna böcker, nämligen "Harens år".

Den här gången gjorde Paasilinna mig besviken. Boken är full av vansinniga upptåg men ganska så humorlös. Den ena tokiga berättelsen följer på den andra och för historian framåt. Men det blir bara ett besviket Ptja i betyg. Kanske är boken verkligen inte så bra? Kanske är mina förväntningar för högt ställda? 

Huvudpersonen Vaatanen är journalist och när han är ute på reportageresa kör bilen på en harpalt. Det är hans kollega som kör och när V hoppar ut efter haren och sedan inte ger sig tillkänna när kollegan ropar kör kollegan ifrån V. Sedan börjar äventyret. V och haren är oskiljaktiga (förutom när V under några veckor super hejdlöst) och tar sig genom Finland på äventyr efter äventyr. Hamnar efter en björnjakt slutligen i Ryssland där han officiellt fängslas men i verkligheten placeras på hotell och har det trevligt med sina fångvaktare.

Kommentarer
Postat av: Lena

Skönt att du inte heller blev stormförtjust i boken. Gillar de flesta av hans böcker men den, nja.. näe. Han är väl som alla vi andra, lite varierande i sin produktion. Testa "Kollektivt självmord" och " de hängda rävarnas skog".

Postat av: KD

Ska absolut läsa dem framöver. Tack för tipset :-)

2008-07-31 @ 12:21:15
Postat av: Lotta

Har läst "En lycklig man" av samma författare och hade förmodligen väntat mig för mycket (efter att ha hört positiva omdömen) så jag blev onekligen lite besviken vill jag minnas.

2008-08-02 @ 17:41:10
URL: http://vallterrier.wordpress.com
Postat av: KD

Den skall jag undvika. Han har ju skrivit en hel dröööös med böcker. Alla kan ju inte vara bra ...

2008-08-02 @ 21:49:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback