Hundaktivering

Dags att börja lära Lilla Besten några nya trick. Känns som om hon är less på "det gamla vanliga". Och jag förstår henne. Det är längesedan jag införde någonting nytt. Så idag började vi öva på kryp. Det blir väl som med elefanten. Små, små, extremt små steg framåt. Att apportera elefant sitter fortfarande inte. Det var bara den där enda gången hon tog pipleksaken i munnen. Jag måste göra något galet. Men vad?
Någon som har tips på fler aktiveringslekar/trick man kan göra inomhus?

Kommentarer
Postat av: Lotta

Nu vet jag ju inte vad "det gamla vanliga" består i, men trampa på musmatta, dutta med näsan på postit-lappar är några exempel från klicker-världen. Postitlapparna (som du till att börja med håller i handen) kan man sedan flytta runt och på det viset lära dom att stänga skåpluckor och lådor och tända/släcka ljuset t ex. Men det sista kanske är överkurs med tanke på hennes höjd över havet. ;-) Du kan även lära henne namnet på olika saker i hemmet; med Iza har jag kört "stolen", "soffan", "spisen" t ex. Dvs att hon ska gå dit och markera med tassen alt. dutta med näsan.

Postat av: Kandidat Dropp

Här ser jag oanade möjligheter ;-)
Tänk att få säga hockeyknasen och så går hon och puffar på husse. *Gapskratt*

2008-03-13 @ 15:43:25
Postat av: Lotta

Undrar vad husse tror när du börjar klistra post-it-lappar på honom? :D

2008-03-13 @ 19:10:28
URL: http://vallterrier.wordpress.com
Postat av: Dinfia

Du vet den där tofsleksaker som en del hundar har? Ser ut som ett ben men av tyg. De brukar älska dem. Antagligen för att den är av tyg och börjar lukta (illa) när de haft den och bitit i den ett tag.

Iaf, min mamma brukar ta undan vår hund, en terrier, och gömma denna för att sedan släppa ut hunden för att leta efter den. Mycket uppskatatt av hunden. Och bra övning för luktsinnet :-)

2008-03-18 @ 16:37:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback