Virvelvind

Det känns som om jag befinner mig i en virvelvind, en virvelvind som drar i mig åt alla håll samtidigt. Jag kommer ingen vart för hur jag än stretar så drar vinden i mig så jag står still. Mr H befinner sig också i en virvelvind. Tyvärr inte densamma som jag. Våra möten i lägenheten blir korta ögonblick innan någon av oss susar iväg. Det är jobbigt. Idag har vi äntligen fått en dag tillsammans i lugn och ro. Tog bilen till Stockholm. Vi pratar och diskuterar så bra i bilen. Åkte och tittade på kakel till köket. Det finns mycket snyggt. Tyvärr till ganska studentovänliga priser. Så passade vi på att hälsa på söta lilla Vera, hennes mamma och barba Stark.

I kväll har vi provat ett nytt recept på älgfärs. Riktigt smaskens!

Älgfärs på asiatiskt vis med nudlar och tomatsalsa

Ingredienser

1 st lök, finhackad
2 st röda chili, finhackade
2 st vitlökar, hackade eller pressade
1 msk koriander, finmalen
kummin
250 g älgfärs
150 g fet fläskfärs
2 tsk soja
1 tsk farinsocker
saften av 1 limefrukt
1 st ägg
salt, svartpeppar
4 msk sweet chilisås
Tomatsalsa:
2 st tomater, urkärnade och skalade
1 st finhackad rödlök
1 st gul paprika, tärnad
1 st röda eller gröna chili, finhackade
2 st salladslökar, skivade
1 msk limejuice
2 msk vegetabilisk olja
salt, nymalen svartpeppar


Gör så här

1. Mal köttet med löken, chili och vitlök. Blanda.

2. Rosta koriander och kummin i varm panna.

3. Stöt sedan i mortel eller mal i kaffekvarn.

4. Blanda med köttet.

5. Tillsätt soja, socker, ägg och lime.

6. Smaka av med salt och peppar

7. Gör 1 boll per person och stek i stekpannan.

8. Koka nudlarna efter anvisningen på paketet.

9. Blanda ned Sweet Chilisås.

10. Lägg nudlarna i en djup tallrik.

11. Lägg på en färsboll och strö över riktigt med tomatsalsa.

12. Tomatsalsa:

13. Blanda ihop alla ingredienserna.


Kommentarer
Postat av: Lotta

Låter väldigt gott. Men jobbigt. Och eftersom jag lider av akut älgfärs-brist så behöver jag inte ens fundera... ;-)

Postat av: sara

Åh det lät underbart gott! Ska prova det nästa gång, jag har nämligen fastnat i västerbottensträsket. Dvs västerbottensfyllda älgfärsbiffar. Inte illa det heller men det blir det nästan varenda gång eftersom jag inte kommer på något annat. Roligt med ett annat recept -tack för tipset!

(och tack för mejlet, svar kommer inom kort!)

2008-03-08 @ 21:53:27
Postat av: Kandidat Dropp

Så jobbigt var det inte, så råkar det dimpa ner älgfärs i knät på dig Lotta kan du ju testa :-)
...och tack för tipset, Sara. Ska testa med västerbottenost nästa gång.

2008-03-08 @ 22:56:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback