Hör du röster?

Vi lär oss ta psykiskt status. Lär oss att ringa in patienternas psykiska besvär. Ett helt batteri av frågor ska avfyras. Många gånger får man förvånansvärt kloka svar fast patienterna är psykotiska. En av de saker man frågar patienterna är: Hör du röster?

Hur en "tokig" människa ska kunna svara på den frågan är mer än jag begriper. Jag menar alla hör ju röster när andra pratar. Rimligen borde man fråga hör du röster som inte finns. Fast om någon nu hör röster som inte finns hur ska man veta att de inte finns? Det övergår helt klart mitt förstånd det där. Kanske måste man vara psykiatriker eller tokig för att kunna förstå det hela. Vanlig logik biter nog inte på hjärnspöken.

Nåja, på senaste kliniken där jag var med på patientsamtal hade man musikterapi. Hela dagarna i ända hörde man musik i bakgrunden. En patient var riktigt gullig, följande samtal utspelade sig mellan honom och läkaren:
Läkaren: - "Hör du röster?"
Patienten (lite dröjande och oroligt) - "Nej då, inte nu .... för den där musiken, den hör väl ni också?"

Kommentarer
Postat av: Anonym

fnissar lite Stackars patient, behöva kolla om den där musiken var på riktigt! ;)



2008-11-11 @ 19:49:14
Postat av: ami

Missa inte psykseminariet med Elisabeth Alphonce! Hon berättar hur det känns att vara/bli betraktad som "tokig", och behandlad därefter. Jag satt med tårar i ögonen nästan hela seminariet.



Sen kan man ju fråga - "Brukar du höra röster/ljud som andra inte hör?" i stället för - "Hör du röster?", för lite koll kan de ju ha trots att de är psykotiska (har jag fått för mig).



Första föreläsningen idag var bra, men resten av dagen var bara blaj:-(. Du gör rätt som tar lite administrativlov just nu! :-)



Tusen kramar till dig!!

2008-11-11 @ 22:21:18
Postat av: KD

Tack Ami för all hjälp! Stor kram till dig!



Och varför frågar ingen som du säger? Det är ju faktiskt den enda rimliga frågan ...



Det förvånar och fascinerar mig hur mycket koll patienterna faktiskt har fast de är psykotiska. Hur viss funktion kan vara helt avslagen samtidigt som annan är högt fungerande. Psyk är mycket, mycket intressantare än jag hade förväntat mig.

2008-11-12 @ 09:14:28
Postat av: Marie

Vad får man för diagnos om man bara hör musik och INTE röster? :)

(Nästa inlägg)

Postat av: KD

Ha! Ha! Supergalen, skulle jag tro :-)

2008-11-13 @ 06:39:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback