Det tar sig, ändå


Besten hos första veterinären.


Tack för alla hållna tummar. Lilla Besten är lite mer lik sig själv idag. Hon ger lite respons till signaler även om hon fortfarande inte är världens mest levnadsglada hund. Hon är slagen, helt klart. Hon går som en gammal tant på blankis, långsamt, orutinerat. Inte vill hon äta någonting heller, men hon har druckit. Hon har kissat och bajsat. Goda tecken tycker jag. Även om hon inte lyckades hålla sig och en av gångerna blev inne. Risken finns att hon fått neurologiska skador, tillika leverskador.


Mr H och Besten

Det är lite oklart varför, hur det har hänt. Men av någon anledning kom hon inte ur sederingen på torsdageftermiddagen som hon skulle. När vi ringde jouren på Ultuna tidigt fredag morgon sa de till oss att avvakta och åka till ordinarie veterinär. Det gjorde vi. Hon konstaterade att Besten andades dåligt, hjärtat slog långsamt och att hon hade att ALAT på 95,1, HB på <3,1 (längre ner än så kunde hennes mätare inte mäta). Enligt hennes skala skulle ALAT vara mindre än 44 och HB 5-11. Det blev remiss till Ultuna och hon ringde och pratade med gulliga jourveterinären Sanna och sa att vi skulle komma.


Jag tycker man ser på blicken hur borta hon var.

Besten lät veterinärerna lyssna på hjärta, klappa, känna och klämma utan en min. Totally out of character och ett tydligt tecken på att hon var skitdålig. Att min Best inte reagerar så mot främmande människor vet alla som träffat henne. Inte ens
Veterinären som känner henne ganska så bra är välkommen med sitt otäcka stetoskop - satans verktyg. Enda gången hon reagerade var när de skulle kolla hennes temp. Rör inte min butt, typ! Hon var kraftigt nerkyld och då svepte de iväg med vår lilla skrutta. Hon fick värmefiltar, dropp och antisedering. Tio timmar senare var hon less på stället och fick komma hem.


Hon reagerade inte ens när de tog blodprov.

ALAT är fortfarande för högt, hon får gå på leverkost fram till nästa provtillfälle. Då blir det blodprov och ultarljud lever. Fram till dess får vi helt enkelt se till att hon har det bra och kan pigga på sig i sin takt och hoppas på att inga skador visar sig under den här tiden.


När veterinär ett undersökt klart byltade vi in henne i filtar och täcken.


Kommentarer
Postat av: Lotta

Hu vad kusligt... Man undrar ju onekligen vad som hänt? Har hon blivit sederad förr? Det värsta som hänt mina djur i samband med sedering var första schäfern som fick ansiktsförlamning, men den gav med sig på ett par veckor, och en katt som tog en herrans tid (allt är ju relativt) på sig att vakna efter kastrering.



Vi fortsätter att hålla tummarna så länge det behövs, även om jag inte skriver det i varje kommentar. Och som sagt, hon är en taxfröken med temperament vilket borde öka chanserna radikalt till ett tillfrisknande. Men det där med levervärdena låter ju inte bra.



Ja det ÄR fruktansvärt jobbigt när våra djur är sjuka...



Kram

Postat av: taxmatten

kan bara säga isa lillskruttan kämpa vilket oxå på bilderna visar att den lilla söttisen gör taxar stänger ner sig själva på något sätt för att sedan åter vända till livet med nya krafter .vi tänker på er familj och håller tassar och tummar att isa kartar på sig och vill ta en promis med oss snart grabbarna ser inte glada ut när jag berättade att isaflisan va sjuk vi ger 1 jättekram till er och taxpussar till isa krya på dig gumman från taxmamman med grabbgänget

2008-11-29 @ 11:22:51
Postat av: Dinfia

Känner med er. Hoppas det går bra vänner! Djur är ju det bästa som fnns, och ens barn - man blir helt förstörd när man läser..



Kramar!

2008-11-29 @ 11:24:38
Postat av: Marie

Åh, jag kom inte in här igårkväll och höll på att bli galen för jag undrade så.



Fortsatt tumhållning och massa omtänk till lilla taxeskruttan!

2008-11-29 @ 12:55:46
URL: http://www.minplats.blogspot.com
Postat av: Boman

Hoppas hon vilar till sig och kommer igen snart. Fortsätter att hålla tummar.

2008-11-29 @ 15:50:04
URL: http://bomans.dinstudio.se/
Postat av: Hanna

Håller också tummarna och hoppas att lilla besten ska återhämta sig ordentligt och det snart! Kram

2008-11-29 @ 17:52:33
Postat av: Lilla Mysan

Nämen guuud! Här är man borta ett par dagar från nätet och så kommer man tillbaks och läser detta. Herregudars skymning! Åh, det gör ont i hjärtat. Lilla lilla Besten! Och lilla, lilla Kandidaten! Ni har det inte lätt, vill jag lova! Kosmos eller Gud eller vem det än är som bestämmer här i världen borde ha sig en rejäl omgång! Får jag syn på det stycket ska jag örfila upp henom, det lovar jag dig!

En massa, massa kramar och omtankar!

2008-11-29 @ 18:49:32
Postat av: KD

Tack allihop. Och du Mysan, det skulle bereda mig stor glädje mitt i alltihop om du kunde örfila upp stycket. Just nu känns skadeglädjen inte bara som den enda sanna glädjen utan faktiskt den enda glädjen. :-(

2008-11-29 @ 19:25:45
Postat av: tina

Åh men nej! Det gör ont i magen på mig när jag läser här. Hoppas Besten blir frisk och glad och kry så fort det bara går. Stor kram till dig!

2008-11-29 @ 19:26:40
URL: http://www.pickipicki.se
Postat av: Skylla

Herregud vad hemskt! Det här har jag missat. Lilla gumman! Jag hinner inte läsa ens mina "tio på listan" längre. <3

2008-12-07 @ 20:20:24
URL: http://www.hypodea.com
Postat av: KD

Det var inga roliga dagar, det kan jag lova, Skylla. Gör inget att du inte tittar in på bloggen så ofta längre (fast du är välkommen när du vill) - jag kikar på dina sidor. Vi får ses där :-)

2008-12-08 @ 19:48:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback