När man krockar ...

"När man krockar, ett handläggningsstöd för socialtjänsten om hedersrelaterat våld och generationskonflikter kring traditioner, seder och bruk" är titeln på en bok utgiven av Länsstyrelsen i Uppsala län och Uppsala kommun. På baksidan av boken står följande att läsa: "När man krockar riktar sig i första hand till socialtjänstens handläggare. Boken ska ses som ett praktiskt stöd i arbetet med unga och deras familjer vid generationskonflikter, seder och bruk. I detta område ingår hedersrelaterat våld. Boken ger också en teoretisk grund att stå på kring dessa frågor..."

Hade hoppats lära mig mer om kulturproblematiken. Tyvärr fanns det inte så himla mycket matnyttigt i boken. Kanske delvis för att det drogs så många paralleller till kvinnovåld. Jag kan helt enkelt det här redan. Familjernas sätt att beskära den unges liv, att styra, att ställa krav är helt enkelt en variant på normaliseringsprocessen man pratar om när män misshandlar kvinnor. Låt vara att aktörerna är andra och bakrunden och målet ett annat. Lika fullt skulle jag kalla det en normaliseringsprocess.

Boken väldigt inkonkret och upprepade sig hela tiden. Den teoretiska bakgrunden är bara en massa citat från olika utredningar staplade på varandra. Det finns ingen riktig analys och inte eller någon slutsats.

De mer praktiskt inriktade kapitlen var tyvärr inte speciellt konkreta. Det handlade mycket om arbetet på
FAMNEN som finns här i Uppsala. Tyvärr glömde man någonstans att förklara deras metoder och begrepp och hade jag inte haft den kunskap jag har om FAMNEN hade många av exemplen som finns insprängda här och var, ibland utan sammanhang med textraderna runtomkring, varit obegripliga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback