Förnedringskassan

Är man timanställd får man inte sjukpenning efter de första fjorton dagarna. Är man sjukskriven får man inte A-kassa. Är man timanställd eller student står man utanför systemet i Sverige. Trots att man betalat skatt i många år och inget hellre vill än arbeta.

Så ser jag i extrajobbet hur icke-svenska medborgare ( för all del också svenska medborgare) får tusentals och åter tusentals kronor . Det är som ingen hejd på det. Säger man någonting är man rasist, fast man vet att det handlar om att systemet missbrukas. Jag förbannar vårt system. En dag skriver jag en bok om hur vårt svenska välfärdssystem missbrukas. Bokvärldens Janne Josefsson skulle kunna vara jag det, fast utan hans sneddragna vinklingar. Fakta rakt av. Kan det vara något? Ingen vill väl läsa den, men jag är ilsken över att skattemedel rinner iväg och måste avreagera mig. Kan acceptera en hög skatt om pengarna inte slösas bort. Pengarna ska gå dit de verkligen behövs. Inte till ytterligare en platt-TV i ett hem där det redan finns en, eller en semesterresa till det gamla hemlandet. Hur många ensamstående heltidsarbetande föräldrar har råd med utlandssemester?

Vi kämpar ganska hårt för att klara dagarna som det är just nu. Hela tiden händer mer än jag riktigt orkar med. Förnedringskassans senaste brev till Mr H var väl just en sådan sak. En paus från allt vore fint. Ändå vet jag att det finns de som har de mycket, mycket värre. På sjuksidan och inte minst ekonomiskt. Än så länge klarar vi oss och skulle det bli riktigt illa vet jag att både Mr H och jag har släktingar som hjälper oss med lån. Dessutom finns det en ljusning vid horisonten. Snart är min evighetslånga utbildning över. Visserligen fortsätter den väl livet ut, men den blir i alla fall betald. Det är många som inte har någonting att falla tillbaka på. Vilken ångest måste inte de leva med?

Kommentarer
Postat av: Marie

Jamen SKRIV den, jag vill läsa!



Ibland är det bara motlut, hoppas backen vänder för er snart.

Postat av: tina

Ja, det finns mycket som är lite snett. Jag har haft ett extrajobb som jag gissar är lite åt samma håll som ditt, det gjorde mig lite mindre blåögd vad gäller både det ena och det andra. Hoppas allt vänder till det bättre för er snart, motgångar är tufft. Kram

2008-09-19 @ 23:11:47
URL: http://www.pickipicki.se
Postat av: KD

Blir det någonsin av ska du få ett signerat exemplar, Marie.

Jodu Tina, lite mindre blåögdhet i den här världen vore fint. Frasen "Men, det måste vi ha råd med" avskyr jag. Staten är inte en outtömlig kassako. Tar man mer på ett ställe blir det mindre på annat håll. Slöseri måste motverkas. Jag blir lite nyfiken på vad du hade för extrajobb.

2008-09-20 @ 09:28:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback