Bingo med svåra ord eller en dag i Kandidatens liv

Så drog huddelen av kursen igång. Det var väldigt uppenbart att kursarna kommer ihåg lika lite från preklin och huddelen där som jag. När föreläsarna ställde frågor blev vi alla stumma och emellanåt kom det mer än lovligt dumma frågor från auditoriet. Mycket som fallit i glömska med andra ord.
Alla diagnoser och diagnostiska ord var väl inte helt nya, men idag svängde två av föreläsare med bland annat följande ord:

dapsone, pityriasis versicolor, efflorescenser, CREST, sclerodactyli, nålmetoden, erytem, rosacea, makula, T-cells lymfom,  retinoider, dermabrasio, nefriter, sklerodermi, urtica, granuloma multiforme, papel, nodulus, pedunkulerad, PMLE, filiforma, navlad, verrukösa, thalidomide, ridauralupus erythematosus, vesikel, bulla, pustel, fjäll, krusta, erosion,psoriasis, kontaktallergi, demografism, köldurticaria ulcus, pityriasis rosea, fissur, ragad, sarkoidos, excoriation, atrofi, acute cutaneus, Raynauds, anticentromer-ak, hypertrofi, alopeci, lichenfiering, purpura, peteckier, eckymoser, dermatomyosit, calcinos, telangiectasier, linjör, anulär, arcuat, gyrat, erythema multiforme, subacute cutaneus, kokardformad, retikulär, seborréeksem,  vaskuliter, lupus vulgaris, invers, guttat, rheumatoida noduli, discoid, clofazimin, UVA-1 photoferes, azathioprin, nummulär, plaque, dermatoskopi, chronic cutaneus, fotoallergisk/toxisk reaktion,  diaskopi, Woods lampa, erytrasma, prurigo nodularis, lichem ruber, hypertrofisk, dermatofytinfektion, nummulärt eksem, pityriasis rubra pilaris.

Vi hade ett par föreläsningar till. Rivstart! Typ!

Kommentarer
Postat av: Hanna

hej och hå. många saker vet ju jag faktiskt vad det är, och om inte så var jag kan hitta informationen. det kanske kan bli någon hudläkare av mig iaf. det svåraste minns jag som att skilja ut alla keratoakatom, senila plaque och allt vad det heter mot maligniteter! hoppas det blir en bra kurs och att schemat inte krockar! kortison är typ bra för allt, kan också vara bra att komma ihåg!:)

2009-04-15 @ 22:36:09
Postat av: KD

Oj, har du redan gjort hudkursen?

2009-04-16 @ 06:09:22
Postat av: Mårr

Det roliga är att man bankar in alla de där orden - men när man någon tid senare ska beskriva ett utslag man hittar en passant på någon på medicinakuten så säger man ändå bara

"Öh.....lätt upphöjd rodnad, ej urtikariell" om allting :)

2009-04-16 @ 06:41:49
Postat av: Lotta

Hmm... kontaktallergi vet jag åtmintone vad det är. Lycka till! ;-)

Postat av: Hanna

Ja, vi hade hudkursen ett par veckor, precis i medicinkursens början, typ termin 6. Var precis nygravid och det mesta från hud är illamåendeskimrande.

2009-04-16 @ 18:35:32
Postat av: Emil

Tjenare! Jag undrar om du har lust att byta länkar med mig. Länkbyten är ett bra sätt att få bättre placeringar i sökmotorer.



Vad sägs? Du kan kontakta mig via min email om du har lust att byta. :)

2009-10-01 @ 12:25:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback