Hud

Auskultation på hudmottagningen. Tyvärr bara två timmar, det måste ju finnas tid för T7:orna också gu´bevars. (Tänker inte orera om det igen) Höll mig kvar längre än passet räckte. Intressant. Hud verkar kul. Det är inte i alla specialitéer man kan ställa diagnos direkt och deifnitivt. Många gånger behandlar man ju rent statistiskt. Vad är mest troligt? Här kan man ofta ge diagnos direkt. Fick se okända bett (lus?), numulärt eksem, misstänkt melanom som skars bort. Kanske ska bli hudläkare? 


Kommentarer
Postat av: Lilla Mysan

Hm, numulärt eksem hade jag för några år sen, men jag fick aldrig någon förklaring till varför. Men det kanske man inte vet?

2009-04-17 @ 22:44:21
Postat av: KD

Okänd etiologi vad jag kan förstå. Vanligaste teorin är nog: Barriärskadamed ökad mikrobväxt och allergisk reaktion mot hudbakterierna eller deras metaboliter. Har man stark exudation pratar man faktiskt tom om mikrobiellt eksem.

2009-04-19 @ 06:10:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback