Hur gör man?

Huset vi flyttar in i är välskött. Trädgården lika så. Minutiöst skött. Välklippt, välordnat. Grannarna kan bara tycka att det blir en försämring när vi flyttar in. Ambitionen har vi (eller i alla fall jag) att pyssla med trädgården, men knappast tiden. Dessutom drömmer jag inte om raka linjer och välklippta häckar. Drömmarna handlar mer om frodigt växande, blommor från tidig vår till sen höst, en liten örtahörna, fruktträd och bärbuskar, syrenberså. På önskelistan står björnbär, sparris, jordgubbar, vinbär, hallon högt upp. Kanske också en vinranka? Men det tar inte slut där. Önskelistan är lång, nästan lika lång som alla växtsorter i Sverige. Hur gör man undrar jag, trädgårdsnovis som jag är.


Stor, plan gräsmatta på framsidan. Jo, den ska bevaras. Ölandstokhäcken ryker nog när vi bygger garage. Inte mig emot. Den här häcken är välskött, och växer fint men sedan barndomens traumatiska skolgårdar och offentliga planteringar med världens risigaste buske kan en enda häck aldrig få mig att vända. Ölandstokar ska jag INTE ha i min trädgård.


Syrenträd, me like! Gröna buskar som insyndsskydd mot grannen. Jo, det gillar jag också. Men gamla stubbar och halva träd? De tar ju plats från plommonträd och körsbärsträd och ... och ... och...  Är det sanslöst dyrt att få bort dem?
Hur gör man undrar jag, trädgårdsnovis som jag är.


Blåbärsriset och skogskänslan på baksidan är värt att bevara, men 70-talets populära krypande gröna växter har aldrig slagit an en sträng hos mig. Varför gröna växter väljer att växa åt sidan när de skulle kunna växa upp är för mig obegripligt. När en bättre lösning visar sig finns det risk att de ryker. Hur gör man undrar jag, trädgårdsnovis som jag är.


Jag dreglar över trädgårdssidor på nätet. Det, det och det vill jag ha. En vanlig villaträdgård är för liten för mina drömmar. Varken lusthus eller Sveriges alla ädelträdsorter eller massor av frukt- och bärträd får plats. Jag måste rensa i drömmarna. Trädgården är ju dessutom färdig. Klappad och klar. Att vända inriktningen åt ett annat håll kommer nog att ta tid. Dessutom undrar jag vad som finns i jorden som vi inte ser förrän våren kommer. Lite lökar hade de visst satt. Trädgårdsambitionerna får jag väl odla och framförallt ansa till dess att jag vet vad som finns gömt. Men lite måste jag få sätta i höst. Visst kan man påbörja en liten örtagård? Och sätta lite björnbär? Och påta ner några lökar? Och? Och?
Hur gör man undrar jag, trädgårdsnovis som jag är.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Som den trädgårdsexpert jag INTE är ska jag här komma med ett par råd (men det är tur du inte har sett min trädgård). Lökar ska ju ner på hösten (om det är vårlökar), och perenner kan man också plantera på hösten men kanske inte alltför sent. Vad det gäller stubbar och halva träd; stubbar kan man sätta krukor (med pelargoner?) på, och i halva träd kan ha klätterväxter klättrande, t ex klematis.



Det var väl ungefär det jag hade att komma med. :)

Postat av: KD

Tack för tipsen! :-)

Klätterväxter gillar jag ju, så det där med klematisen tar jag till mig och det där med planteringen. Brådskar alltså lite med lökar och perenner?

2009-08-26 @ 19:12:12
Postat av: Mårr

Oj. Här har jag NADA kunskap att bidra med, men jag ska intresserat följa dina trädgårdsförehavanden och försöka snappa upp ett och annat inför förhoppningsvis eget framtida påtande :)

2009-08-26 @ 21:08:54
Postat av: KD

Jo, det är ju skönt att låta någon annan göra misstagen, Mårran :-)

2009-08-26 @ 21:13:15
Postat av: din sambo

och jag ska bromsa och förhala så gott jag kan. Lönlöst, jag vet...

2009-08-26 @ 21:36:15
Postat av: KD

Älskling, medan du arbetat i kväll har jag fått tips om en trädgårdskonsult. Bra, va? :-)

2009-08-26 @ 21:50:37
Postat av: Petra

Ha ha, en till som avskyr Ölandstok!? I alla fall de vanliga knallgula är avskyvärda. Jag har svårt för den där färgen - och följaktligen även av praktlysing och gullris.

Ta det lugnt med barrisarna du! Glöm inte gräs! (ja, inte -matta då, utan Miscanthus, Molinia osv) Glöm inte sten! Glöm inte höstfärg!

På framsidan får du ju plats med en hel fruktgård, ju. Med ett hav av vårlökar under ;)

2009-08-26 @ 22:03:22
Postat av: Boman

Grattis! Dräglar av avund här.

Har du tålamod så vänta ett år med att riva och möblera om i trädgården. Fota så du kommer ihåg vad som finns var. Använd vintern till att fundera ut vad som är viktigast att få gjort till nästa sommar. Låter underbart med örthörna och sånt!

2009-08-26 @ 22:47:00
URL: http://bomanskassar.wordpress.com
Postat av: KD

Avskyr är bara förnamnet, Petra. Finns det någonting risigare och eländigare. Fruktgård blir bra, med massor av vårlökar. Ska bara övertala Mr H att han inte behöver något garage ...

2009-08-26 @ 23:13:46
Postat av: KD

@Boman: Klokt tänkt. Problemet är bara att tålamod inte är min grej.

2009-08-26 @ 23:14:31
Postat av: Lotta

Lökarna brådskar inte, ska kunna planterar så länge det inte är tjäle.

2009-08-27 @ 07:54:20
URL: http://www.bruksterrier.se
Postat av: Anonym

Fint, då kan jag beställa nästa vecka, när vi plockat ihop datorn. Den ligger farligt till för att bli nerplockad snart.

2009-08-27 @ 16:57:25
Postat av: Mårr

Toppen. Sitter som klistrad och väntar på att du börjar göra dem :)

2009-08-27 @ 17:30:35
Postat av: KD

Vaddå börjar? Jag är i full fart sedan barnsben!!!

2009-09-06 @ 09:41:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback