Avslut

Avslut på extrakursen igår. Trevligt avslut. Det har varit en skön grupp. Bra diskussioner. Själva kursen har inte hållit samma höga standard som grundkursen, men när det är första gången man kör en kurs får det nog vara lov att vara skakigt. Det har ändå varit bra. Bra föreläsare.

Det enda jag tycker har varit riktigt dåligt är att man teoretiserat för mycket från kursledningens sida kring orsakerna till våldet. Man har låtit litteratur komma till tals som inte bygger på fakta. Periodvis har det känts som rena påhitten. Det är väl ok att teoretisera, bara man är tydlig med att det faktiskt inte är fakta man presenterar.

Just den biten fyller mig med lite skräck för kvinnovänstern/dyngfeministerna,  eller vad man nu ska kalla dem. Om orsaken är brist på statistiskt kunnande eller att man helt enkelt inte söker efter andra svar än dem som man redan bestämt sig för ska jag låta vara osagt. Min övertygelse är i alla fall att ingen, oavsett kön, ras, ålder etc etc förtjänar att misshandlas psykiskt eller fysiskt och om man då bedriver en kamp mot misshandel som baseras på annat än fakta tror jag att man gör de misshandlade en otjänst, det slår tillbaka.
Apropå genus var det en
intressant debattartikel i unt för någon dag sedan.

Precis likadan är min övertygelse i invandrarfrågan. Vi har ett problem med invandringen och invandrarna i Sverige och genom att sopa det under mattan gör vi inte någon en tjänst. Dra fram problemet i dagsljuset, prata om det. Först då kan vi hitta en lösning, en lösning som är bra för dem som bor i landet och för dem som kommer hit. För emot invandring och invandrare är jag inte. Just nu tycker jag bara att vi inte hjälper dem som kommer hit och att det faktiskt många gånger inte är rätt personer som kommer hit. Äsch, jag är ingen politiker men en som många gånger skriver intressant om problematiken kring invandringen är: http://meritwager.wordpress.com/. Dagens artikel har jag ännu inte läst, ska göra det nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback