Förkylt varé här

Alla kom helskinnade hem från Lilla Bestens tur med brodern. Också rådjuren. Skuttandet i snön hade avsedd effekt, Lilla Besten har parkerat sig i korgen. På nåder fick jag med henne ut på en  morgonpromenad, men så fort hon gjort sitt vände hon nosen mot hemmet och alla övertalningsförsök till att vara ute i åtminstone tio minuter var förgäves.

Själv har jag antagit zombieform. Igår intog virusarna min kropp och jag insåg att natten skulle bli jobbig. Mycket riktigt, mycket till sömn blev det inte. Till slut lyckades jag i alla fall slumra till i soffan i någon halvliggande ställning (heja recliner). Vaknade med jämna mellanrum av att skinnsoffan klibbat fast i huden. Skulle tro att den gångna natten definitivt hör till det som kallas störd nattsömn.

Definitivt dålig uppladdning till sista inläsningsdagen. Koncentrationsförmågan är inte direkt på topp. Att sätta sig med böckerna i morse fungerade inte. Kom istället på snilleblixten att dra till stormarknaden och handla inför julen. Halv nio var jag där och njöt av bristen på folk och röra. Allt blev inte handlat, men i alla fall en ansenlig del. Julen tillbringas hos oss i år, så det blir till att fylla på kylskåp och matkällare. Frågan är bara vad vi ska ha. Julmat har aldrig varit något stort kapitel hos oss. Skinka, Jansson, köttbullar, prinskorv, ägghalvor och sill är vad som brukar serveras. Till mig blir det alltid dessutom rödkål. Ingen annan i familjen har förstått hur gott det är så det får jag äta själv. Vörtbröd ska jag baka. Dessutom vill jag ha lite grönt istället för potatis så det blir en mangosallad och en bönsallad. Vad måste man ha mer? Har du något hett jultips du tycker jag ska prova?


Kommentarer
Postat av: Lotta

Låter ungefär som vårt (mitt) julbord. Brukar lägga till någon paté eller pastej + något nytt litet varje år. I år blir det nya vildsvinskorv (rökt) och rökt renbog (eller -stek?). Sen är den röda runda juledamer-osten jätteviktig, åtminstone för mig. Men det är nog mest visuellt. ;-)

Postat av: Scylla

Brunkål och långkål förstås! Och för mig är edamern i kombination med vörtbröd en riktig hit, och då inte bara visuellt :) Och så rökt lax. Egentligen vill jag ha rökt ål också, men de är ju utrotningshotade, så jag avstår.

2009-12-22 @ 09:46:58
URL: http://havstroll.blogspot.com/
Postat av: Scylla

Och... KRYA PÅ DIG!

2009-12-22 @ 09:47:42
URL: http://havstroll.blogspot.com/
Postat av: Annette

Hoppas du inte ligger nerbäddad.

Tänkte bara önska er en riktigt Trevlig Julhelg.

2009-12-23 @ 22:32:26
Postat av: Marie

Hoppas du piggat på dig och att julen är synnerligen god!

2009-12-24 @ 13:03:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback