Undra sa flundra ...

... om gädda är torsk. Nyfiken det är jag, det kan inte döljas. Hade jag varit mer i skolan den här kursen hade jag kanske vetat. På hudtentan kom en representant för infektionsdelen av kursen och meddelade att vi skulle få tillgång till gamla tentor. Det brukar de visst inte dela ut. Representanten uttryckte sig så konstigt om varför de plötsligt delar ut tentor att jag vände mig till kursaren som förklarade att någon "hotat dem". Hotat?

När jag idag träffade på en representant för kursledningen kunde jag inte låta bli att fråga. Näe, inte hotat sa hon. Men frågan är uppe hos högskoleverket. Alltså? Vad gäller för gamla tentor? Och vem har varit tuff nog att ifrågasätta deras regler? Det lär jag väl aldrig få veta. Men, nyfiken det är jag.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Spännande! Jag blev också nyfiken. Det är lite olika med om de delat ut tentafrågor, en del har varit generösa nog att dela ut svaren också, men om det är regler kring det hela har jag inte ens reflekterat över.

2009-06-02 @ 14:58:13
Postat av: Lotta

Nyfikenhet är en dygd, eller hur det nu var? ;-)

Postat av: KD

Jag är såååå dygdig :-)

2009-06-02 @ 15:52:55
Postat av: KD

Kul att höra hur det fungerar hos er, Hanna. Vi brukar för det mesta få gamla tentor. Kan bara påminna mig någon enstaka, kanske två, kurser tidigare som snålat in på tentorna. Men då är det alltid någon i klassen som ändå kommit över ett antal gamla ....

De är ju bra inläsningshjälp - speciellt om man kan få svar. :-)

2009-06-02 @ 15:55:04
Postat av: Mårr

Jag har för mig att det knorrades på vissa kurser och vår Klasspetimeter (Petimäter?) hävdade med bestämdhet att de var skyldiga att göra gamla tentor tillgängliga på ena eller andra sättet. Tror jag. (Fast vi fick inte alltid såna, ska gudarna veta.)

2009-06-02 @ 21:58:58
Postat av: Mårr

...och med SVAR, njäe, det var ännu mer sällsynt.

2009-06-02 @ 22:00:11
Postat av: KD

...näe alltså, det är ju duktiga studenter som skrivit svaren ...

2009-06-03 @ 04:19:30
Postat av: Hanna

Vi har det så bra att vi har en hemsida för klassen, bakom lösen, där de har fått tag på äldrekursares föreläsningsanteckningar (ibland inser man att samma föreläsare drar samma föreläsning, år efter år, efter år), sammanställt gamla tentafrågor -indelade efter ämne inom just den kursen, ofta med svar från duktiga studenter och diverse annat nyttigt! Jättebra! Man måste dock sålla lite, allt är inte bra, alla svaren på tentorna är inte kompletta eller helt rätt, men mycket är jättejättejättebra! Särskilt antibiotikasammanställningar till infektionstentan. Sen finns det ju några andra sidor ute med läkarföreläsningsanteckningar, typ kompletta. Har du dem? Jag funkar att plugga efter tentafrågor, så jag har något att gå efter och läser lite vidare än själva frågan.

2009-06-03 @ 22:29:24
Postat av: KD

Jag tycker också att det är kanon att plugga efter terntafrågor, då lär jag mig bäst. Har hittat en del sidor här och var på nätet. Ska försöka göra en sammanställning under sommaren och maila över till dig, kanske har jag något som inte du har.

2009-06-04 @ 18:13:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback