Mäns våld mot kvinnor

Jag har gjort de valbara kurser som krävs på läkarprogrammet, ändå anmälde jag mig till "Mäns våld mot kvinnor" 7,5 hp. Tänkte att det vore intressant att få lite mer teori att ha i bakhuvudet på extrajobbet. Hade hört att kursen ska vara bra, gick ändå dit med viss bävan. Kände en oro för att det hela skulle vara ett hopkok av ultrarabiata feminister, men efter första föreläsningen är jag sugen på mer.

En kvinna från UD, som jobbat med den här typen av frågor i många år, föreläste om "Mäns våld mot kvinnor i globalt perspektiv". Hon såg ut som en rar mormor, lät som en rar mormor och gav inte ett första intryck av en stark kvinna i karriären. Hon var klädsamt blygsam. Det visade sig att hon hade många, många års erfarenhet och presenterade sina samlade erfarenheter intressant och tydligt. Som L, en av mina kursare från läkarprogrammet, som också går kursen uttryckte det: "Jag antecknade och antecknade och ville sätta utropstecken efter allt".

Det var ingen ultrafeminist där utan en människa som kunde statistiken på sina fem fingrar, som inte förringade problemen men ändå tydligt klargjorde hur det ser ut i världen för kvinnor. Det var en mörk bild hon utmålade och vi ska vara glada att vi kommit så långt med jämställdhet och förebyggande arbete mot våld som vi faktiskt gjort i det här landet. Att vara kvinna i många andra länder är en betydligt tuffare lott. 

Ps Inte blev det sämre av att hon sågade "Slagen dam" längs fotknölarna - på sin fina diplomati uttryckte hon det som att "tröskeln för vad som är våld i den är väldigt låg". Första gången jag hört någon i ledande ställning faktiskt uttala sig om hur statistiken används i den boken. Kanske den enda av dem jag hört uttala sig om det som faktiskt har någon som helst känsla för statistik och analyser och inte bara apar med utan själv analyserar fakta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback