Tillägg till matpyramiden

Jahapp, då är matpyramiden kompletterad med doxyferm, mollipect och cocillana-etyfin. Doktorn var inte lika övertygad som jag om att det hela är bakteriellt, eller snarare mykoplasmainducerat men han hade å andra sidan inga starka bevis för virus heller. Om det är rätt eller fel behandling lär ju visa sig över de närmsta dagarna ... Vore skönt om åtminstone febern försvann.

Gick till apoteket för att hämta medicinen, sträckte fram körkortet och sa att: -"Jag ska hämta ett e-recept". Ja, jag hör det svarade apotekaren. Frisk låter jag ju i alla fall inte.

Så här i sjuklingstider är Lilla Besten det dåliga samvetet. Promenaderna blir korta, alltför korta och det blir tunt med aktiveringen. Att hon tycker det är trist märks. Hon följer mig runt i lägenheten och sätter jag mig någonstans gör hon det också. En meter ifrån och sedan tittar hon på mig förväntansfullt. Jodå, det sticker direkt i samvetet kan jag tala om. För att om inte döda, så i alla fall döva samvetet tog vi bilen bort till brodern där Storstumpa, Besten och jag tog en kort sväng runt kvarteret för att hon skulle få uträtta sina behov. Sedan byggde vi hinder i trädgården och Storstumpa och Besten sprang runt, runt, runt och hoppade. Det var en skön syn. De älskar varandra och att springa. Båda två strålade av lycka. Därefter tränade vi kom. Storstumpa och jag ställde oss i var sin ände av trädgården (Jag på soliga fina altanen och Storstumpa ute i snön bakom skuggiga granhäcken. Hrm!) och skickade Besten fram och tillbaka genom att turas om att ropa kom. Hon kom i en väldig fart, den leken var lika kul den!

Kommentarer
Postat av: Mårr

Crp? SR?

Har nåt svagt minne av att CRP brukar sega fast runt strax under 100 vid myko, men sänkan blir hög. Ingen som kollade den?

2009-03-20 @ 18:00:40
Postat av: Mårr

Du, nu är din kommentarsfunktion helknasig - jag skrev en grej till ("doktorn har alltid fel, vet du väl", skrev jag) och då fick jag wordverifiera, sen stod det att bloggägaren skulle godkänna kommentaren - och sen omdirigerades jag till en helt annan blogg!!!



Helt sanslöst skumt.

2009-03-20 @ 18:03:26
Postat av: KD

Han var inne på SR och CRP men bestämde sig för att han är pragmatisk. Med Mr H:s sjukhistoria är det ju ändå ganska rimligt att det är mykoplasma jag har. Dessutom var han försenad och, tror jag, glad att kunna avhandla denna patient på fem minuter.

2009-03-20 @ 18:19:40
Postat av: KD

Jag fattar inte det där med kommentarsfunktionen och vet inte hur jag ska fixa det eftersom det aldrig händer mig. Någon gång, så där mellan sex och åtta, på kvällen när beslastningen är hög kan det vara segt men annars fungerar det.

Någon som har någon idé om vad jag ska göra?

2009-03-20 @ 18:21:15
Postat av: Lotta

Hoppas att ordinationen är rätt. Och vad det gäller Lilla Besten så var det inte "kom" ni tränade, det var budföring, ett bruksmoment i appellklass och lägre klass. ;-)

Postat av: Lotta

Och här funkade kommentaren klockrent, förutom att mitt namn och min URL försvann en gång, som vanligt.

2009-03-20 @ 19:20:16
URL: http://www.bruksterrier.se
Postat av: Lotta

Men det är när man skriver två kommentarer direkt efter varandra som man får verifiera. Undrar vad som händer nu när det blir tre alldeles efter varandra? Spänningen är oliiidlig...

2009-03-20 @ 19:21:36
URL: http://www.bruksterrier.se
Postat av: Lotta

Hände inget, inte ens en verifiering!?

2009-03-20 @ 19:22:14
URL: http://www.bruksterrier.se
Postat av: KD

Mer spänning än så bjuder jag inte på ikväll. ;-)

2009-03-20 @ 20:02:03
Postat av: KD

Budföring? Vi ropade: -"Kom!" Inte budföring. :-)

2009-03-20 @ 20:03:18
Postat av: KD

Och de kommentarerna gick igenom utan problem. Jag fattar inte. Är det bara mig den släpper igenom?

2009-03-20 @ 20:04:08
Postat av: Mårr

det är ibland det trasslar, och då trasslar det big time - men så konstigt som idag tror jag aldrig det varit förut, det brukar mest bli så att mina kommentarer försvinner bara. (Blev VÄLDIGT förvånad när jag hamnade i en för mig okänd blogg. Undrar om min kommentar hamnade där? Hittar förstås inte tillbaka.)

2009-03-20 @ 21:43:39
Postat av: Mårr

....och mykoplasma eller ej, den läker ju ut, den också, och seg är den väl även med doxyferm har jag för mig, men usch vad tråkigt, finns inget jobbigare än att hosta. (Håller på med det själv sedan en vecka, omväxlande med noll röst - vilket skvallrar om virus - och nu snor.)

2009-03-20 @ 21:45:32
Postat av: Mårr

Nu läste jag noggrannare, och du har alltså FÅTT doxy - då lär du ju aldrig få veta iallafall, för är det en viros är den snart över och var det myko så hjälpte doxyn. :)

2009-03-21 @ 01:21:37
Postat av: KD

Nä, jag lär aldrig få veta eftersom han sparade in på lab-proverna, men är själv övertygad om att det är bakteriellt den här gången. Har haft så många virus och bakteriellt inducerade luftvägsinfektioner att jag brukar kunna säga vad det är, lab-värdet blir bara en bekräftelse. Inget halsont, djup och skrovlig hosta, påverkad röst (inte för halsont utan för gult slem i halsen - mina tonsiller var bara lätt rodnade) och feber. Plus att Mr H gått med sin mykoplasma. Inkubationstiden är 2-3 veckor och att han skulle ha en luftvägsinfektion som inte jag får finns inte på kartan (även om jag trodde att jag skulle klara mig den här gången - men så är ju inkubationstiden lång). Däremot kan jag ha en infektion utan att smitta honom. Det är orättvist!Luftvägsinfektioner är min akilleshäl ....



Och jag undrar vems blogg din kommentar hamnat i

:-)

2009-03-21 @ 06:48:47
Postat av: KD

Å du Mårr, krya på dig!

2009-03-21 @ 06:52:24
Postat av: Lotta

<i>BUDFÖRING MED SKOTT Koeff 4

Kommando: "Marsch"

Föraren och hjälpföraren ställer upp tätt bredvid varandra med den kopplade hunden mellan sig och med front mot budföringssträckan. Föraren går med hunden kopplad till en anvisad punkt ca 100 m från hjälpföraren, och från vilken hjälpföraren är synlig för hunden. Vid denna punkt kopplas hunden loss och skickas till hjälpföraren. Denne skickar sedan tillbaka hunden till föraren. Hunden ska vid såväl fram- somåtergång utsättas för störningar i form av skott. Skottet avlossas när hundenär ca 20 m från skytten. Hunden ska obekymrad om skottet fortsätta budföringen.</i>



I appellklass (nybörjarklassen) är det 50 meters sträcka och inga skott. Men i början, när man tränar kör man kortare sträcka och eventuellt inkallningskommandon om det behövs. Kontentan är att hunden ska springa från föraren till en annan person och sen tillbaka. :)



2009-03-21 @ 13:45:43
URL: http://www.bruksterrier.se
Postat av: Lotta

Och nu råkade jag ut för en kommentar som bara försvann...? Men jag försöker köra en repris:



Ur regelboken

BUDFÖRING MED SKOTT Koeff 4

Kommando: "Marsch"

Föraren och hjälpföraren ställer upp tätt bredvid varandra med den kopplade hunden mellan sig och med front mot budföringssträckan. Föraren går med hunden kopplad till en anvisad punkt ca 100 m från hjälpföraren, och från vilken hjälpföraren är synlig för hunden. Vid denna punkt kopplas hunden loss och skickas till hjälpföraren. Denne skickar sedan tillbaka hunden till föraren. Hunden ska vid såväl fram- somåtergång utsättas för störningar i form av skott. Skottet avlossas när hundenär ca 20 m från skytten. Hunden ska obekymrad om skottet fortsätta budföringen.



I början när man tränar är sträckan naturligtvis kortare och inga skott förekommer. Kontentan är att hunden ska springa mellan sin förare och en annan person och sen tillbaks. ;-)



2009-03-21 @ 13:48:31
URL: http://www.bruksterrier.se
Postat av: Lotta

Och så blev det dubbelt... :(

2009-03-21 @ 13:49:06
URL: http://www.bruksterrier.se
Postat av: Sara

Oj du låter inte frisk alls! Jag har själv haft mykop en gång och det var segt och alldeles otroligt jobbigt minns jag. Trött och orkeslös länge.



Doxy har jag precis avslutat en kur. Tre veckor med sinuit och feber. Inte roligt. Men det rådde Doxy bot på på ca fem dagar.



På mitt nya jobb nu håller jag på med en kampanj om rationell antibiotika förskrivning och är med och anordnar föreläsningar om antibiotika och infektioner. Jag vågade knappt säga i projektgruppen att jag knaprade Doxyferm för sinuit...



Krya på dig!

kram

sara

2009-03-21 @ 13:59:16
Postat av: Mi

Huga! Välkommen i doxyferm-träsket!

Krya på dig! :)

2009-03-21 @ 14:57:32
Postat av: KD

Ditt nya jobb låter jättespännande, Sara

2009-03-21 @ 16:20:12
Postat av: KD

Jaha Lotta, då förstår jag. Fick lära mig något nytt ... två gånger ;-)

2009-03-22 @ 03:42:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback