Apoteket

Efter fyra månader med inflammation i höger knä och medial epikondylit i höger arm tröttnade jag och beställde tid hos doktorn. Orsaken till inflammationerna är för mig solklar; mjuka Hågadalsstigar utbytta mot Västergötlands asfalt två timmar per dag i sex veckor samt slafande på luftmadrass. Det gillade helt enkelt inte min gamla kropp. Magen protesterade efter Diklofenak tre gånger dagligen i åtta veckor. Ny medicin behövdes och det fanns ju faktiskt en risk att jag inte ställt rätt diagnos. Det är svårt att undersöka sig själv.

Förra gången vi sågs hävdade doktorn att min hosta inte var symptom på mykoplasma. Att modern fått lunginflammation av sin mykoplasma efter att vi bott hos brodern och hans familj i Australien med Storstumpa och brodern mykoplasmainfekterade var liksom inte bevis nog. Jag tjatade till mig ett prov som visade positivt men innan doktorn fått fram receptet till mig var febern hög och kompisens man fick ringa in recept till mig. Nåväl, det var om apoteket det här inlägget skulle handla. Doktorn och jag var ju överens om diagnoser idag och han skrev ut de mediciner jag ville ha.

På sjukhusapoteket går jag inte längre för när jag tar fram mina recept på insulin och hjälpmedelskort på sprutor, kanyler och mätstickor lägger de alltid mina recept åt sidan och jag får vänta. Har man många saker att hämta ut har man inte rätt till service direkt, man ska skämmas för att man hämtar många mediciner och stå tillbaka till dess att de friska människor som bara har ett recept betjänats. Här ska man ta emot kunder fort, fort, fort. Att jag alltid får vänta extremt länge tills tio personer efter mig i kön fått hjälp är inte intressant för dem. Hittills har jag inte protesterat. Idag hämtade jag mina "knämediciner" på annat apotek. I kassa ett tog de emot recept, lade åt sidan också fick annan personal ta över när de fick tid så att kassa ett kunde ta emot nästa kund. Detta gjorde de oavsett hur många recept man hade.

En tant hade synpunkter på hanteringen och i mitt stilla sinne hade jag redan tänkt hennes tankar. Vad är poängen med att man tar emot recept i en kassa, går till nästa kassa med dem, lägger dem på hög också får kunden vända tillbaka till stolen och vänta igen? Stackars tanten som hade rullator och svårt att resa sig, sätta sig och gå fick ju studsa runt som den värsta guttaperkan mellan disk och väntstol. Kan det verkligen vara effektivt att flera personer hanterar ett och samma recept utan att person ett gör någonting annat än flyttar det till en annan kassa? Har de gjort tidsstudier på det?

Näe, jag säger det, det hade aldrig hänt på pappas tid. Då skulle kunden ha service och det rappt.

Kommentarer
Postat av: Lilla Mysan

Hahaha, gud så korkat! Och tänk att vara den stackars mänskan som ska ta emot recept och lägga dem i en hög hela dagarna!

På "mitt" apotek lämnar man sitt recept och får sina mediciner av en och samma person. Men när man ska betala måste man gå till en ny kassa. Och stå i kö. Såklart.

Jaja, var och en blir salig på sitt sätt.

Postat av: Lotta

Låter synnerligen ... struligt! Nu hämtar jag ju, tack och lov, sällan medicin på recept, och de gånger de sker är det bara ett eller två men jag har aldrig sett eller hört talas om en liknande hantering. Jag säger som Lilla Mysan; här hanteras allt (utom betalningen) av samma människa, och betalar gör man i vanliga kassan. Snabbt och effektivt, och de som sköter recepthanteringen kan gå vidare till nästa kund utan att lägga tid på pengahantering. Men det kanske blir ändring även i Uppsala när det blir privatiserat och konkurrens börjar råda?

2009-11-18 @ 18:56:57
URL: http://www.bruksterrier.se
Postat av: Boman

Aha, tack för upplysningen. Det är alltså inget de sura tanterna på vårt Apotek kommit på själva. De gör så, tar emot, ser ut som de inget fattar, ställer dumma frågor(svaren finns på receptet) och lämnar över till nästa kassa där det blir liggande. Frågan är varför?

2009-11-19 @ 08:03:03
URL: http://bomanskassar.wordpress.com/
Postat av: Bonita

TACK! Jag tycker precis som du! Vi som ska ta ut fler mediciner straffas!

2009-11-19 @ 12:24:03
Postat av: KD

Undrar om vi ska ta och skicka inlägget och era kommentarer till någon högt upp på apoteksbolaget?

2009-11-20 @ 13:32:44
Postat av: Bonita

Det tycker jag är ett alldeles utmärkt förslag.

Höll på att skriva en kommentar tidigare om att jag ville sno delar av din text och skicka det till apoteket eftersom jag tycker du formulerade det bättre än jag själv skulle gjort. Ditt eget förslag är ännu bättre. Gör det. Jag är med.

2009-11-25 @ 09:39:49
Postat av: Bonita

Faktum är att jag tycker deras "kö-system" är kränkande. Jag hittar inget bättre ord. Orättvist känns som ett platt ord för det jag känner när jag tvingas köa två gånger. Om de absolut vill dela på de som har ett recept och går fort, från de som har flera recept och tar längre tid, så skulle det kännas mindre kränkande och mindre orättvist om de hade två köer istället. Då skulle jag åtminstone bara behöva köa en gång i stället för att bli undanknuffad och få köa ytterligare en gång.

2009-11-25 @ 09:43:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback