En del säger fördomar, vi säger empiri

Om jag är analytisk och skeptisk till min natur så är Mr H det tusen gånger om. Han ser detaljer och samband långt innan jag gör det. Att namn är stigmatiserade är vi överens om. Lite blir det kanske en självuppfyllande profetia men när vi går på stan och hör någon ropa på sitt barn: Kevin, Elvis, Savannah, Cassandra vet vi redan innan vi vänt oss om hur mor, far och barn kommer att vara klädda och uppföra sig.

Att det är socioekonomi bakom hur man väljer sitt barns namn står helt klart för oss. (På extrajobbet bekräftas mina fördomar om och om igen, där kryllar det av ungar där s byts mot z i namnet och ett extra h trycks in lite var som. Barnen heter just Cassandra och Kevin).

Förr hade dessa barn ett förnamn som slutade på -y. De beryktade Conny, Johnny och Sonny. Döm om min förvåning när föreläsaren på BUP tog upp samma sak. Flera av mina yngre kursare hade inte en aning om vad hon pratade om men med sina ord befäste hon det vi alltid vetat. "Det här är iofs inte vetenskapligt belagt men barnen med de neuropsykiatriska diagnoserna hette förr ofta någonting på -y, idag är det är ofta familjer med många barn där alla barnen heter någonting på samma bokstav, eller så är det Kevin dessa barn heter".

Inte kan man döma en människa efter namnet, men någonting ligger det nog ändå i det hela.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Lite läskigt...

Postat av: Boman

Inte helt Pk av mig men någon form av mognadstest borde man kanske ha innan man tillåts bli förälder.

2009-11-11 @ 11:08:36
URL: http://bomanskassar.wordpress.com/
Postat av: Mårr

Ja, "Y-grabbarna" var åtminstone ett fenomen :)



(Min pappa hette Johnny, men han var född 1927 så det räknas liksom inte.)

2009-11-11 @ 11:40:33
Postat av: Lilla Mysan

Haha! Jag och Kärleken diskuterar namn hejvilt och skrattar rått åt alla Y-namn och Kevin, Kid osv. Trodde att det var en myt bara, men tydligen inte :-D

(Jag hotar med att lägga till ett Benny i vår sons namn om han evisas med att döpa honom till Allan :-D )

2009-11-11 @ 15:05:41
URL: http://lillamysan.se
Postat av: Hanna

Oh ja. Tror absolut att det stämmer. Dessutom kan jag känna mig hemskt medelklass som döpte A till just A.

2009-11-11 @ 17:53:49
Postat av: ami

Å jag som känner flera familjer med många barn som börjar på samma bokstav, där samtliga barn är normala civiliserade skattebetalare (och många av dem med flera egna välartade barn)...



Fördomar finns det då sannerligen gott om i denna bransch, och stora familjer ligger verkligen inte högt i kurs. Men det ligger säkert nån sanning bakom också - ingen rök utan eld, eller nåt sånt...

2009-11-11 @ 20:45:56
Postat av: KD

@Boman, Lotta: Eller hur!

@Mårran: 1927 - det är inte den ålderskategorin vi pratar om

@Lilla Mysan: Tror ni behöver kandidatrådgivning inför barndop

@Hanna: Jo, det är nog vääääldigt vi. Väääldigt medelklass. Min kusins barn heter också A :-)

@Ami: Tror inte att det var föreläsarens mening att stora familjer skulle klä skott här - var nog bara för att tydliggöra det där med samma bokstav i början. Och så är det ju när man generaliserar - man drar alla över en kam - vare sig de hör dit eller inte. Jag skulle kunna klippa till några av smågrabbarna i klassen när de talar om feta människor ...

2009-11-12 @ 20:41:56
Postat av: ami

Nej, det var nog inte uttalandet i just det här fallet som störde mig mest - det kom fram flera ggr under den kursen i våras. Jag har också hört många tråkiga kommentarer om stora familjer på olika håll under utbildning/jobb, så nu kände jag för att pysa över lite :).



Det är tyvärr inte bara "smågrabbarna" som talar nedsättande om överviktiga:(, det hör man ofta både här o där. Även om jag inte själv hör till den gruppen blir jag ledsen när jag hör sånt, jag gillar inte skitprat!

2009-11-14 @ 18:18:51
Postat av: KD

Pysa får man göra här :-)Det ger stuns i diskussionen.



Jo, man tycker att med lite medicinutbildning kanske man skulle ha lärt sig att bl a mediciner kan ha tråkiga bieffekter av både det ena och det andra slaget och kanske respektera patienterna som kämpar mot sin kropp. Men å andra sidan när man välkomnas till läkarprogrammet med orden "här sitter a-människor, sveriges elit och framtid" kanske det inte är så konstigt om man får lite storhetsvansinne?

2009-11-15 @ 19:38:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback