Bluffcirklar

Det har varit bokcirkel i veckan igen. Det rådde delade meningar om boken "Ut och stjäla hästar". Fyra absolut för, en absolut emot och en lite halvljummen. Vad det beror på att utfallet blev så har jag mina teorier om, men ska väl inte slänga ur mig mina teorier efter att vi bara mötts två gånger. Fast jag känner mig messerschmittigt säker på min sak. Vissa kallar det fördomar, jag säger empiri. Till nästa gång ska vi läsa Joyce Carol Oates. Att jag under alla mina bokslukarår ännu inte läst någonting av henne får mig att rodna så smått.

På bokcirkeln blev jag så där vansinnigt principfast som jag kan bli. Plötsligt skulle det skrivas på en lista för ett av alla våra studieförbund. Alla skrev på, utom jag. Sa ingenting, men bibliotekarien räknade namnen och frågade vem som saknades. Då var det ju bara att ge sig till känna och ställa sitt lilla "Varför?" Det är ju bibliotekarien som håller i cirkeln, vi är på biblioteket. Vilken roll har studieförbundet? Tanterna skrattade lite och började prata om bluffcirklar man hade förr i tiden. Och tyst i mitt huvud undrade jag vad det här var? Bluffcirkel? Kanske inte - vi finns ju och pratar om böcker men något studieförbund har jag inte sett till och ska jag tro bibliotekarien kommer jag inte heller göra det. Frågan bordlades medan vi pratade bok och sedan kom den med förnyad kraft.

Mitt ställningstagande tydliggjordes med orden: "Förmodligen får studieförbundet bidrag för det här. Då vill jag veta vilken arbetsinsats de har i den här cirkeln. Innan jag vet det skriver jag inte på. Om de inte jobbar för oss ska de inte ha av MINA skattepengar. Då ser jag hellre att biblioteket eller åldringsvården får de pengarna."

Bibliotekarien som verkar vara en alltigenom snäll och vänlig själ svarade att hans och deras chefer ville att de skulle samarbeta. -"Visa att de jobbar så ska jag skriva på", svarade jag och viftade bort hans argument om att det nog inte kunde komma någonting ont av att skriva på. Jag är inte rädd för att skriva på listor, anonymitet har jag aldrig behövt när jag luftar mina åsikter. Däremot sätter jag inte mitt namn under någonting som jag inte tycker mig ha förstått vad det går ut på. Det lärde min far mig redan när jag gick i blöja och så förblir det. Precis som han lärde mig att inte köpa saker som jag kan leva utan på avbetalning (utom stora saker som hus då - men det är ju ändå ett visst mått av säkerhet i den affären). De två klokaste råd jag fått i mitt liv, men så dyker jag heller inte upp som deltagare i Lyxfällan.

Åter till bokcirkeln: Sista halvtimman hade ännu en tänkande människa dykt upp och när biblotekarien försynt undrade hur han skulle tackla studieförbundet sa jag bara; -"De kan få ringa till mig så ska jag förklara" och den andra människan fyllde i med ett: "...och sedan till mig". Plötsligt ville de andra inte heller och bibliotekarien avslutade med ett skräckslaget: -"Då säger jag att cirkeln inte vill".

Vill och vill, jag vill veta vem som tjänar vad på det hela. Inte går jag medvetet in i någonting som känns som en bluff för att komma över så mycket bidrag som möjligt utan arbete.

Kommentarer
Postat av: Dr Wannabee

Hej, Har följt din blogg ett tag.



Tycker din pappa verkar som en synnerligen klok person :) Något att lära mina barn.

Postat av: Annette

Som vanligt tycker jag du klart och tydligt säger din åsikt. Bra fortsätt så.

2010-02-11 @ 22:08:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback