Botgörarna - Olov Svedelid

Det tog tid innan jag kopplade ihop Berenett och Hassel som gick på TV med den här romanen. Såg inget samband alls. Boken ger mig helt andra associationer. Språket är hårdkokt på 50-talsvis fast det utspelar sig 30-40 år senare. Det är underfundigt! Självklart och ändå en överraskning. De språkliga formuleringarna får mig att fnissa. Det är elegant i sin enkelhet och plebejiska ton. Precis vad jag orkat med att läsa när jag suttit på träningscykeln. Min simultankapacitet då räcker inte till för mer. Som polisroman är den helt ok. Jag lär väl inte läsa om den, men någon obehaglig upplevelse var det inte. Baksidestexten lyder som följer:
"En forskare fösvinner från läkemedelsföretaget Angila i Stockholm. Han har stulit datamaterial med all information om ett nytt epokgörande läkemedel. Man vet att det finns ett samband mellan forskaren och en välkänd figur i undre världen. Han måste spåras upp innan forskaren försvinner ur landet. Men vem är köparen? Vem ligger bakom jätteaffären? Angilas forskningschef återkommer till sin arbetsplats när han hämtat sig efter chocken. Väl är försvinner han. Spårlöst. Efter ett par brutala mord blir det allt tydligare att även Roland Hassels liv är i fara, men vad är det han vet som är så farligt?"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback