Examensresa - Jordanien


Hotellet vi bodde på. Nyrenoverat? Öh, under renovering snarare ...


Nog måste man ta sig en liten examensresa när man pluggat färdigt? Beslutet om vart min skulle gå har dragits i långbänk. Till slut, med lite hejarop från not-so-spinster och hennes cykelnödige sambo, blev det beslutat om Aqaba i Jordanien. Petra har jag drömt om att se sedan jag var tonåring. Planeringen blev crap, projektarbetet tog all min tid, men det blev klart i grevens tid och efter en sista stressig eftermiddag och kväll kunde vi gå till sängs, blott alltför sent, och börja koppla av.


Inne i Aqaba kan turisterna rida kamel.

Vaknade med ryggskott. Mitt livs allra första. Skulle ha snyggat till huset lite innan vi drog men eftersom det tog en evig tid att komma ur sängen hanns inte det med. Efter 10-12 försök, några panodil och lite ryggmassage kom jag så ur sängen. Det roade Mr H kungligt att se mig försöka. Där fick jag för alla gånger jag skrattat rått åt hans Quasimodolika uppenbarelse innan steloperationen.


Helt organiserat är inte det här landet, men föroreningarna har de koll på.

Resan var händelselös och efter fem timmar landade vi i ett 28 gradigt Aqaba där kvällsmörkret redan sänkt sig och torra, varma ökenvindarna svepte över oss. Härligt! Små flygplatser är en välsignelse, passkontroll och tull gick fort och också väskorna kom fortare än vi förväntade oss i ett land med manana eller snarare inshallah i blodet.


Det är bara de dyraste hotellen som ligger vid stranden. Det här är vår utsikt åt ett håll. Hänger man ut åt andra hållet genom fönstret ser man faktiskt havet.


Aqaba har länge varit ett turistmål, både för den inhemska befolkningen och för länderna runtomkring. Många saudier kommer hit eftersom landet inte är lika strikt religiöst som Saudi. Här kan man ju gu’bevars ta sig ett glas. Utländska turister har nog inte stannat så länge här utan mer passerat igenom på väg till Petra och andra sevärdheter. Charterturism har inte funnits särskilt länge, 1-2 år, men nu har man börjat bygga i massor. Vi får väl se hur pass väl det slår ut. Kustremsan är ju kort – bara 26 km och längs en stor del av den går vägen. Det är de dyrare hotellen som ligger vid havet, mellanklass och lägre prisklasser ligger inne i staden och inte alla har pool på taket som vårt hotell.


...åt andra hållet.

Än så länge har inte den typiske greklandsresenären med målet högsta promillehalt hittat hit, utan det verkar mest vara relativt resvana människor med en nyfikenhet på sevärdheter och annan kultur här, även om det dök upp resenovischer från Mr H:s hemtrakter. De gick motsols runt frukostbordet och stoppade upp trafiken, brottades med brödrosten, undrade om det vita lättflytande i kannan kunde vara mjölk (vid det laget var vi nära att svara kamelsperma, men sansade oss). Jag fann dem riktigt underhållande åtminstone tills vi insåg att de var den sorten som lägger handdukar på solstolarna redan kvällen innan och inte heller släpper stolarna under de tre timmar de sover siesta. Jag förundras ibland över folk och undrar om de blir så där "om sig och kring sig" när flyget lyfter från Arlanda eller om de är likadana hemma. Mr H gömde hemtrakternas text på ryggsäcken, rädd att människorna skulle upptäcka den och inse att han var från samma trakter, han var inte sugen på att prata.






Kommentarer
Postat av: Scylla

Jisses vad skönt!

De där novischerna kanske är vana vid Grekland och har lärt sig där. Grekerna själva brukar nämligen slå ner folk på sin väg mot färjornas sittplatser där de lämpar av allt bagage och sedan går och ockuperar samtliga platser i restaurangen och sitter där hela resan - allt medan vi andra får hålla till godo med att sitta på golvet.



Blåsa lite ryggen

Postat av: Siv

Jag är så glad att ni åkte, att ni hade det härligt och att ni också tyckte att det var toppen med utfärderna. Den där regionen har så otroligt mycket att erbjuda! Jag vill tillbaka, känner jag. Jerash, nätter i öknen - jag är INTE klar med Jordanien.



Gott att komma dit innan det var genomchartrat, dessutom. Allt är tio ggr dyrare några km bort i Eilat.



Pussa Besten!

2010-03-02 @ 13:32:43
URL: http://semestersiv.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback