Fisk i ugn med rotfrukter - 4 port

Ingredienser:

600 g fiskfilé (sej eller lax)

¾ kg färskpotatis

8 färska morötter

2 tsk salt

3 msk Arla smör & rapsolja oliv

2 msk balsamvinäger

2 msk grovhackad persilja


Sås:

2 dl Arla Ko gräddfil

1 pressad vitlöksklyfta

1 msk finhackad gul lök

2 msk hackad gräslök

1 krm salt

1 krm peppar


Gör så här:

Blanda ingredienserna till såsen. Låt stå i kylskåp ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Tvätta potatisen och dela den i halvor. Skrapa och dela morötterna. Lägg potatis och morötter på en plåt med bakplåtspapper. Salta med hälften av saltet. Stek i jövre delen av ugnen ca 10 min. Dela fisken i bitar under tiden och lägg på ett smort ugnssäkert fat. Salta med resten av saltet. Sätt in fisken på ett galler under plåten när rotfrukterna varit 10 min i ugnen. Sänk värmen till 175 grader. Stek allt ca 15 min. Lägg rotfrukterna bredvid fisken. Ringla över smör & rapsolja och vinäger. Strö över persiljan. Servera med sås.


Gör man dubbel sats tar det längre tid i ugnen. Färsk lök och tomater är gott på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0