Smördegsinbakade äpplen med mandel - 4 portioner

Det var lite kris. Hade ingen aning om vad det skulle bli för efterrätt till kvällens middag. Så hittade jag det här receptet när jag strosade runt på ICA, det fick det bli. Helt ok, fast jag kommer nog att göra lite annorlunda nästa gång (kolla tipset längst ner).

Du behöver:
1 färsk smördegsplatta á 250 g
4 äpplen, ca 600 g
100 g mandelmassa
0,5-1 tsk malen kanel
1 ägg
pärlsocker

Gör så här:
Skala äpplena, ta bort kärnhusen. Riv mandelmassan, blanda den med kanel eller kardemumma. Fyll hålet i äpplena med fyllningen. Rulla ut degen, dela i fyra lika stora delar. Ställ ett äpple på vara smördegsplatta, pensla kanterna med uppvispat ägg, vik upp hörnen runt varje äpple och tryck till. Lägg på plåt med bakplåtspapper. Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda i 200 grader, mitt i ugnen, 20 minuter.
Servera med något kallt ex glass eller vaniljsås.
Andra fyllningar man kan prova är: mandelmassa blandat med stötta kardemummakärnor eller rivet limeskal eller vaniljsocker. Rör ihoop 50 g smör/margarin med 2 msk farinsocker och 1 tsk kanel.

Tips!
Se till att degen är riktigt tunn om du väljer att täcka hela äpplena. Dela gärna äpplena i hälften och bred ut blandningen på en större yta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0